لینک های دسترسی

Breaking News

چرا حامیان پیشین غنی استعفا می‌کنند؟


در چند هفتۀ گذشته چندین مقام ارشد حکومت افغانستان که از حامیان سرسخت رئیس جمهور محمد اشرف غنی بودند، به دلیل آنچه تنگ شدن فضای کاری یا اختلاف نظر خوانده اند، از مقام‌های شان استعفا کرده اند.

در تازه ترین مورد، حکمت خلیل کرزی، معین سیاسی وزارت امور خارجۀ افغانستان، چهارشنبه "۱۷ اکتوبر" از سمت اش کنار رفت.

آقای کرزی در متن استعفانامه اش نگاشت "تفاوت عمیق دیدگاه در حکومت وحدت ملی، زمینۀ خدمتم را بیشتر محدود کرده است، حضور دوامدارم را در این حکومت، برای دفاع از حقوق اساسی مردم افغانستان مؤثر نمی‌دانم".

پیشتر از این سید منصور سادات نادری وزیر پیشین شهرسازی و مسکن، محمد حنیف اتمر مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان و شیدا محمد ابدالی سفیر پیشین افغانستان در هند به دلایل مشابه از سمت‌های شان کناره گیری کردند.

آقای کرزی مشخص نکرده است که با کی‌ها در درون نظام "تفاوت عمیق دیدگاه" دارد، اما با توجه به ساختار نظام و گزینش مقام‌های حکومت افغانستان، همواره میان ارگ و سپیدار و گزینش‌های ریاست جمهوری و ریاست اجرائیه، اختلاف وجود داشته است.

هرچند صلاح الدین ربانی، وزیر خارجۀ افغانستان، در پی اعلام استعفای آقای کرزی در یک پیام تویتر ابراز تاثر کرده و او را یکی از "چهره های پر افتخار نسل امروز افغانستان" خوانده است.

واکنش ارگ

ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به دلایل استعفای مقام های کنار رفته گفته است که تصامیم و سیاست های حکومت "فرد محور" نبوده و برعکس تصامیم مهم بر اساس اجماع گسترده و مشورت‌ها اتخاذ می‌شود.

شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، با آنکه استعفا را "امر معمول" می‌پندارد، به صدای امریکا گفت "باید مسوولیت پذیر باشیم، وقتی یک مسوول دولتی تقریباً در دورۀ کامل کاری حکومت در مقام‌ های عالی دولت بوده است، خوبی و بدی تمام مسوولیت را بپذیرد."

اما تابش فروغ، تحلیلگر امور سیاسی، می‌گوید که این افراد به درجۀ نخست به دلیل صف آرایی ها برای انتخابات آیندۀ ریاست جمهوری افغانستان کناره گیری کرده اند. این تحلیلگر افغان به این باور است که چه آقای اتمر و چه آقای کرزی چهره های بازر در نظام افغانستان بودند و ادعای آنان مبنی بر "اختلاف نظر با حکومت" توجیه پذیر نبوده و "فرافگنی‎" هایی است که "مصرف انتخاباتی" دارد.

چندین متحد نزدیک رئیس جمهور غنی در حالی از مقام‌های شان کناره گیری کرده اند که به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان کم و بیش شش ماه دیگر باقیمانده است، هرچند هیچ یک از این مقام‌ها نگفته اند که آیا در این انتخابات رقابت خواهند کرد یا خیر.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG