لینک های دسترسی

Breaking News

خلیلزاد: در مذاکرات با طالبان به پیشرفت سریع نیاز داریم


زلمی خلیلزاد، نمایندهٔ ویژه ایالات متحده می‌گوید که در ششمین دور گفتگوهایش با نمایندگان طالبان در قطر به پیشرفت‌های دست یافته اند.

ششمین دور گفتگوهای زلمی خلیلزاد با نمایندگان طالبان در قطر به تاریخ ۳۰ اپریل آغاز شد و این مذاکرات دیروز (نهم می ۲۰۱۹) به پایان رسید.

نمایندهٔ ویژه ایالات متحده در امور مصالحه افغانستان روز جمعه (۲۰ ثور) در صفحه تویترش نگاشته است در این مذاکرات دو طرف به پیشرفت‌های در زمینه تعیین یک چارچوب برای پایان درگیری‌ها دست یافته‌ اند.

آقای خلیلزاد گفته است: "روند گفتگوهای دوحه را پایان دادیم، به پیشرفت‌های محکم ولی آهسته در مورد ابعاد تعیین چارچوب ختم جنگ در افغانستان دست یافتیم. ما وارد اصل این مساله می‌شویم، مشکلات همواره در جزییات است."

روز گذشته نیز طالبان ششمین دور مذاکرات با نمایندگان ایالات متحدۀ امریکا را "مثبت" خوانده و گفته اند که "در بعضی موارد پیشرفت صورت گرفته است".

آقای خلیلزاد تاکید کرده است که با وجود گسترش درگیری‌ و خشونت‌ها در افغانستان، پیشرفت‌های کنونی در مذاکرات با طالبان کافی نیست.

وی نگاشته است: "هرچند روند جاری گفتگوها باوجود درگیری های زیاد که مردم بیگناه قربانی می شوند کافی نیست. ما نیاز به پیشرفت بیشتر و سریع‌تر داریم. پیشنهاد ما در مورد کاهش خشونت از طرف تمام طرف‌ها نیز روی میز است".

پیش از این نمایندهٔ ویژه ایالات متحده در امور مصالحه افغانستان گفته بود که در دور تازۀ مذاکرات با طالبان در دوحه از نمایندگان این گروه خواسته بود که اسلحه شان را به زمین گذاشته و به خشونت‌ها در افغانستان پایان دهند.

اما طالبان این خواست آقای خلیلزاد را نپذیرفته و به جنگ و حملات انفجاری شان در کابل و برخی از ولایت‌های دیگر ادامه دادند که در نتیجهٔ این حملات انتخاری در روزهای گذشته، ده‌ها تن در کابل و بغلان کشته و زخمی شدند.

XS
SM
MD
LG