امریکا:‌ پول نقد به مقاصد بشردوستانه می‌تواند به افغانستان انتقال یابد

نمای از وزارت مالیهٔ ایالات متحدهٔ امریکا

وزارت مالیهٔ امریکا روز چهارشنبه دوم فبروری (۱۳ دلو) گفت که بانک‌های بین المللی می‌توانند به مقاصد بشردوستانه بدون ترس از نقض تعزیرات امریکا علیه طالبان، پول را به افغانستان انتقال بدهند.

این وزارت با نشر اعلامیه‌ای همچنین گفته است که موسسات کمک رسانی نیز می‌توانند معاش معلمان و کارمندان صحی را که در سکتور عامه کار می‌کنند، پرداخت کنند.

در این اعلامیه آمده است که بریان نیلسن، معاون وزارت مالیهٔ امریکا در امور تروریزم و استخبارات مالی، روز چهارشنبه دوم فبروری با رهبران سازمان‌های غیر حکومتی در مورد ادامهٔ نحوهٔ کمک‌های بشردوستانه برای افغانستان صحبت کرد و به پرسش‌هایی که مکررا در مورد ادامهٔ کمک‌های بشری برای افغانستان مطرح شده است، پاسخ ارایه کرد.

آقای نیلسن رهنمودی را با رهبران سازمان‌های غیر حکومتی شریک ساخت که شامل انتقال مواد غذایی، حمایت به شفاخانه‌های حکومتی،‌ پرداخت معاش معلمان سکتور عامه، پرداخت معاش کارمندان بخش صحت،‌ حمایت از سیستم آبرسانی شهری و انتقال پول می شود.

اما آقای نیلسن هشدار داد که صرف نظر از اینکه چه مقدار پول و کمک‌های بشری برای افغانستان فراهم می شود،‌ این کشور به دلیل "سوء مدیریت اقتصادی طالبان" با مشکلات جدی اقتصادی و بشری مواجه خواهد بود.

قبل بر این نیز وزارت مالیهٔ ایالات متحده در ماه‌های سپتمبر و دسمبر سال گذشته رهنمودی را ارایه کرد که بر اساس آن، فراهم آوری کمک‌های بشردوستانه از فهرست تعزیرات امریکا بر افغانستان، معافیت حاصل کرد.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، ملل متحد بار‌ها اعلام کرده است که از جمله ۳۹ میلیون جمعیت آن کشور، بیش از ۵۰ در صد مردم از گرسنگی مفرط رنج می برند.

در آخرین مورد، انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد،‌ به تاریخ ۲۶ جنوری (ششم دلو) گفت که افغانستان به دلیل مواجه بودن میلیون‌ها جمعیت آن کشور با گرسنگی مفرط و عدم دسترسی به خدمات صحی، آموزشی و اجتماعی فقط "در یک نخ آویزان" است و در آستانهٔ فروپاشی قرار دارد.

پس از روی کار آمدن طالبان در اگست ۲۰۲۱، جامعهٔ‌ بین المللی میلیارد‌ها دالر دارایی هایی بانک مرکزی افغانستان و پولی که جامعه بین المللی برای افغانستان کمک کرده بود، منجمد کرد تا طالبان که شماری از رهبران آن در فهرست سیاه و تروریستی ایالات متحده قرار دارند،‌ به این پول‌ها دسترسی پیدا نکنند.

پس از آن،‌ بانک‌های بین المللی برای اینکه هدف تعزیرات امریکا قرار نگیرند، در قسمت ارسال پول محتاطانه عمل کرده اند.

حال بر اساس اعلامیهٔ وزارت مالیهٔ امریکا، بانک ها می توانند پول‌هایی را که برای فعالیت‌های بشردوستانه به مصرف می رسد، به افغانستان انتقال دهند.

وزارت مالیهٔ ایالات متحده گفته است که موسسات کمک رسان اجازه دارند تا پول نقد فزیکی را برای کمک‌های بشر دوستانه نیز انتقال بدهند و پرداخت معاشات معلمان بخش عامه و کارمندان بخش صحت به صورت مستقیم برای آنان پرداخت شود.