لینک های دسترسی

Breaking News

دوستم از آغاز عملیات نظامی در شمال افغانستان خبر داد


عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان گفته است که در همکاری با نیروهای حمایت قاطع، یک عملیات نظامی را در ولایات شمالی افغانستان راه اندازی می‌کند.

آقای دوستم ظرف یک هفته گذشته میزبان مقام‌های نظامی آلمانی و امریکایی بوده است.

در تازه‌ترین مورد، فرمانده ماموریت حمایت قاطع ناتو در شمال افغانستان و فرمانده قول اردوی ۲۰۹ شاهین پنجشنبه پنجم دسمبر (۱۴ قوس) با جنرال دوستم دیدار کردند.

این نشست پشت درهای بسته انجام شد، اما پس از آن، آقای دوستم به خبرنگاران گفت که قرار است بزودی یک عملیات نظامی را برای سرکوب شورشیان راه اندازی کند. اما تاریخ این عملیات را مشخص نساخت و نیز نگفت که کی این عملیات را رهبری خواهد کرد.

آقای دوستم گفت: "وضع امنیتی شمال را بررسی کردیم و اینکه در کدام مناطق تهدید درجه یک وجود دارد. اینکه (عملیات را) در کجا و چه زمان شروع می‌کنیم، بعدتر شما را در جریان قرار می‌دهیم."

پیش از این، جنرال اسکات میلر، فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان، یکجا با اسدالله خالد، سرپرست وزارت دفاع، یک شنبه گذشته به دیدار آقای دوستم به جوزجان رفتند.

عبدالرشید دوستم در گذشته نیز بارها گفته بود که اگر حکومت افغانستان به او اجازه بدهد، حاضر است در عملیات‌ نظامی علیه طالبان و داعش شرکت کند.

ولی محمد احمدزی، فرمانده قول اردوی ۲۰۹ شاهین پس از نشست امروز با جنرال دوستم به خبرنگاران گفت که گزارش‌هایی از موجودیت پایگاه‌های داعش در شمال به آنها رسیده است.

آقای احمدزی گفت: "اطلاعاتی که می رسد در بعضی نقاطی که نهادهای امنیتی افغان حضور ندارند، بعضی اطلاعاتی از کمپ های داعش مواصلت ورزیده. ولی ما اطمینان می دهیم قوت های افغان در حمایت قوی با (نیروهای حمایت قاطع)، روی آن نقاط کار می کنند و هر مرکزی که به نام داعش، القاعده و طالب باشد را از بین خواهیم برد."

وزارت دفاع افغانستان هم برنامه‌ها برای راه اندازی عملیات نظامی در شمال افغانستان را تایید کرده است.

روح‌الله احمدزی، سخنگوی وزارت دفاع به صدای امریکا گفت که قرار است این عملیات در همکاری با نیروهای حمایت قاطع و مشورۀ آقای دوستم راه اندازی شود.

XS
SM
MD
LG