لینک های دسترسی

Breaking News

عراق برای انتخاب صدراعظم جدید آماده می‌شود


تظاهرات عراق
تظاهرات عراق

علی سیستانی، رهبر پرنفوذ شیعیان عراق تاکید کرده است که انتخاب صدراعظم جدید عراق باید بدور از هر گونه مداخلات بیرونی صورت گیرد.

عادل عبدالمهدی، صدراعظم عراق هفته گذشته اعلام کرد که از سمت خود استعفا می‌دهد و پارلمان عراق نیز این درخواست را پذیرفت.

علی سیستانی به روز جمعه (۶ دسمبر) گفت: "امیدواریم رییس جدید دولت و اعضای آن براساس مهلتی که قانون اساسی در نظر گرفته، انتخاب شوند. این انتخاب هم‌چنین باید بدون هیچ مداخلۀ بیرونی انجام شود."

این اظهارات پس از آن مطرح می‌شود که برخی از گزارش‌ها از سفر یک فرمانده ارشد ایرانی به بغداد برای اعلام حمایت از حکومت جدید، خبر دادند.

علی سیستانی که ارشدترین مرجع مذهبی شیعیان عراق است، همواره علیه مداخلات بیرونی در امور عراق حرف زده و نیز با دنبال کردن مدل حکومتداری ایران در عراق مخالفت کرده است.

بدنبال بروز خشونت‌های گسترده در تظاهرات ضد دولتی عراق، او حمایت خود را از دولت عادل عبدالمهدی قطع کرد و برای جلوگیری از آنچه که خطر جنگ داخلی می‌خواند، خواستار استعفای صدراعظم شد.

براساس قانون اساسی عراق، پانزده روز پس تایید استعفای صدراعظم در پارلمان (که روز یکشنبه صورت گرفت)، صدراعظم جدید و اعضای حکومت او باید معرفی شوند.

اعضای پارلمان عراق گفته اند که پس از معرفی حکومت جدید، برای برگزاری انتخابات سراسری سال آینده آماده خواهند شد. اما معترضان در عراق خواهان قانون جدید انتخاباتی و تشکیل یک کمیسیون "بی‌طرف" انتخاباتی اند.

XS
SM
MD
LG