لینک های دسترسی

Breaking News

بانک جهانی: اگر طالبان بخواهند، اقتصاد افغانستان سقوط نمی‌کند 


بانک جهانی می‌گوید که از سقوط اقتصاد افغانستان جلوگیری شده می‌تواند اگر این کشور کمک‌های بین‌المللی دریافت کند و حکومت طالبان به حقوق بشر احترام بگذارد و امور مالی خویش را به درستی مدیریت کند.

بانک جهانی امروز ۱۳ اپریل (۲۴ حمل) با نشر اعلامیه‌ای با اشاره به سکتور‌های زراعت، منابع طبیعی، جمعیت جوان و بهبود امنیت در افغانستان گفت که مسیر بدیل برای اقتصاد افغانستان موجود است.

این بانک مستقر در امریکا گفت که این مسیر در آینده به اقدامات جامعهٔ بین‌المللی و حکومت طالبان نیاز خواهد داشت.

بانک جهانی افزوده است که کشورها و سازمان‌های اهداکننده توقع دارند که "ادارهٔ موقت طالبان" معیار‌های اساسی برخورد با زنان و دختران را رعایت کرده و به حقوق بشر احترام بگذارند و امور اقتصادی افغانستان را به درستی مدیریت کنند.

از زمانی که طالبان دوباره به قدرت رسیده اند، به تعهدات شان مبنی بر برخورد نرمتر و متفاوت‌تر از سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ عمل نکرده اند؛ مکاتب متوسطه و لیسه دختران هنوز هم مسدود است و زنان به صورت استثنایی در چند اداره، حق کار و سفر را ندارند.

در پی راکد شدن دارایی‌های افغانستان در خارج و قطع کمک‌های خارجی، با وجود احیای برخی از کمک‌ها، این کشور با بحران شدید اقتصادی مواجه است.

حکومت طالبان به کرات از جامعهٔ جهانی و به ویژه از امریکا خواسته است تا دارایی‌های راکد شدهٔ افغانستان را آزاد سازند. این در حالیست که با گذشت هشت ماه، هنوز هم هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

پیش از این، امریکا و کشورهای غربی به طالبان گفته بودند که اگر در پی‌کسب مشروعیت جهانی اند باید حکومت همه‌شمول ایجاد کنند و به حقوق تمامی شهروندان افغانستان، به شمول زنان، دختران واقلیت‌ها احترام بگذارند.

اما طالبان این پیشنهادات را مداخله در امور داخلی افغانستان خوانده و گفته اند که به هیچ گونه فشار تن نخواهند داد.

پیش از این، امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجهٔ طالبان گفته بود: "آنچه را در کشور خود انجام می‌دهیم، تحت شرایط یا زیر فشار کسی انجام نداده و بر اساس پلان و پالیسی خود، چه در بخش تعلیمی، چه در بخش اقتصاد یا بخش‌های دیگر، انجام می‌دهیم."

بانک جهانی هشدار داده است که تحت وضعیت کنونی، احیای اقتصادی افغانستان دشوار به نظر می‌رسد و پیشبینی کرده است که سرانهٔ عواید ناخالص این کشور تا پایان سال جاری در مقایسه با سال ۲۰۲۰ میلادی ۲۰ درصد رکود خواهد داشت و به نظر می‌رسد که سرانه درآمد افغانستان در ماه‌‌های اخیر سال گذشته یک ثلث کاهش یافته است.

بانک جهانی همچنین گفته است که در صورت عمل بر پیشنهادات، اقتصاد افغانستان در حال حاضر می‌تواند به اندازه‌ای رشد کند که سطح زندگی در آن بهبود یافته یا فرصت‌های اشتغال را همه ساله برای ۶۰۰ هزار نفری که به سن کاری می‌رسند، فراهم کند.

بر اساس آمار سازمان ملل متحد، حدود ۹۵ درصد مردم افغانستان غذای کافی نداشته و نه میلیون نفر در معرض خطر قحطی قرار دارند.

XS
SM
MD
LG