لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر خارجهٔ امریکا از وضع محدویت طالبان بر زنان افغان انتقاد کرد


انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، امروز ۱۲ می (۲۲ ثور) وضع محدودیت‌های طالبان بر زنان در افغانستان را تاسف‌آور خواند.

این در حالی است که وزیران خارجۀ هفت اقتصاد بزرگ جهان (جی۷) گفته اند که وضع محدودیت فزاینده از سوی طالبان بر حقوق و آزادی‌های زنان و دختران افغان، افغانستان را از جامعۀ جهانی بیشتر از پیش دور می‌سازد.

وزیر خارجهٔ ایالات متحده در یک تویت نوشته است که مانند همکاران گروه جی‌۷ محدودیت‌های روز افزون وضع شده بر زنان و دختران توسط طالبان در افغانستان را تاسف‌بار می‌خواند.

آقای بلیکن نوشته است: "محدود کردن شدید قابلیت نصف نفوس برای سهم کامل، مساوی و معنادار در جامعه سبب پیشرفت صلح، ثبات و توسعه نخواهد شد."

وزاری خارجهٔ گروه هفت اقتصاد بزرگ جهان با نشر اعلامیهٔ مشترک گفت اند: "ما با مردم افغانستان در مطالبهٔ آنان برای حقوق برابر در تطابق با تعهدات طالبان به تمامی افغان‌ها و مکلفیت افغانستان تحت قوانین بین المللی می‌ایستیم."

این گروه گفته است که اقدامات سختگیرانهٔ روز افزون طالبان، به شمول محدودیت‌ها بر ظاهر زنان در انظار عمومی و مجازات اعضای خانواده‌های آنان به هدف تطبیق این محدودیت‌ها را تقبیح می‌کند.

طالبان به زنانی که دستور این گروه را رعایت نمی‌کنند، هشدار داده است که "در گام نخست خانۀ زنان بی‌حجاب نشانی شود و به ولی شان توصیه شود و آنان تنبیه شوند. در قدم دوم ولی آنان به ریاست‌های مربوط احضار شوند. در گام سوم، ولی آنها سه روز زندانی شود. در مرحله چهارم، ولی به محاکم سپرده شود تا جزای مناسب داده شود."

وزیران خارجۀ این هفت کشور - ایالات متحده، فرانسه، کانادا، آلمان، ایتالیا، جاپان و بریتانیا روز پنجشنبه ۱۲ می (۲۲ ثور) گفتند: "از طالبان می‌خواهیم که برای برداشتن محدودیت‌ها بر زنان و دختران اقدام فوری کنند."

ملل متحد و دیگر سازمان‌های جهانی نیز از طالبان خواسته اند که به مکلفیت‌های شان بر اساس قوانین بشری، به شمول حقوق زنان و دختران عمل کرده و محدودیت‌های وضع شده بر آموزش، کار، سیر و سفر آزادانۀ و مشارکت اجتماعی و سیاسی زنان را لغو کنند.

طالبان در حاکمیت قبلی خود –بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱- زنان را از حق کار و آموزش محروم کرده بودند و رویکرد این گروه در حدود نه ماه اخیر که بر افغانستان مسلط شده اند، نشان می‌دهد که بار دیگر به سمت وضع قواعد سختگیرانۀ حاکمیت قبلی شان در حرکت اند.

XS
SM
MD
LG