لینک های دسترسی

Breaking News

سدنی: پوهنتون امریکایی افغانستان مسدود نمی‌شود


رهبری پوهنتون امریکایی افغانستان گزارش های مبنی بر احتمال بسته‌شدن این پوهنتون را رد کرد.

اما دیوید سدنی، رییس این پوهنتون تاکید کرد که برای تامین امنیت‌ پوهنتون امریکایی افغانستان به کمک‌های دوامدار ایالات متحدۀ امریکا نیاز است.

شبکه خبری سی ان ان دو روز پیش گزارش داد که اگر حمایت‌های مالی حکومت امریکا قطع شود، احتمال دارد پوهنتون امریکایی افغانستان به دلیل مشکلات مالی در سال آینده مسدود شود.

رییس پوهنتون امریکایی افغانستان در واکنش به گزارش‌های نشر شده، در پیامی گفته است که این پوهنتون وابسته به کمک‌های دولت ایالات متحدۀ امریکا است و این کمک‌ها در سال۲۰۱۷میلادی پس حمله طالبان و به هدف تدابیر امنیتی این پوهنتون افزایش یافت.

آقای سدنی در این پیام که روز یک‌ شنبه ۲۹ دسمبر (هشتم جدی) منتشر شده گفته است که تا برقراری صلح در افغانستان، نیازمندی به دریافت متداوم کمک‌های مالی برای تامین امنیت پوهنتون امریکایی، یک امر واقعی است.

دیوید سدنی، رییس پوهنتون امریکایی افغانستان
دیوید سدنی، رییس پوهنتون امریکایی افغانستان

دیوید سدنی همچنان افزوده است: "من همراه با هیات مدیره و اداره پوهنتون امریکایی افغانستان٫ فعالانه کار می‌کنیم تا برای ادامه فعالیت‌ها، تامین امنیت، و ادامه برنامه‌های اکادمیک (از جمله برنامه‌های جدید) پوهنتون در سال ۲۰۲۰ و سال‌های آینده بودجه کافی در دست داشته باشیم".

شبکه خبری سی ان ان به روز جمعه (ششم جدی) در گزارشی گفت گفته بود که بودجه سالانۀ پوهنتون امریکایی افغانستان ۲۸ میلیون دالر است و این نهاد تا ماه می سال ۲۰۲۰ بودجه دارد؛ اما اگر کمک های ایالات متحده امریکا قطع شود، قادر به تامین مخارج اش نخواهد شد.​

پوهنتون امریکایی افغانستان که در سال ۲۰۰۶ تاسیس شد، یکی از پوهنتون‌های معتبر در افغانستان است که سیستم آموزشی آن به شیوۀ سیستم آموزشی غرب طراحی شده است و بیش از ۶۰ درصد بودجۀ مالی آن از سوی اداره ایالات متحده امریکا برای انکشاف بین المللی تامین می شود.

XS
SM
MD
LG