لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان پرسونل هوانوردی افغانستان را آموز‌ش می‌دهد – مقام‌ها


سفارت افغانستان در اسلام‌آباد می‌گوید که در سفر اخیر سرپرست وزارت خارجۀ طالبان به پاکستان تصامیم مهمی در زمینۀ هوانوردی با مقام‌های آن کشور گرفته شده است.

این سفارت روز سه‌شنبه ۱۶ نومبر (۲۵ عقرب) در صفحۀ فیسبوک‌اش نگاشته است که بر اساس توافق با اسلام‌آباد، مقام‌های پاکستانی تعهد کرده پرسونل هوانوردی افغانستان را در بخش‌های مختلف آموزش دهند.

این سفارت افزوده است: "طرف پاکستانی متعهد است تا در زمینه‌های آتش‌نشانی، ایمنی، کنترول ترافیک، هواشناسی و مدیریت میدان هوایی، آموزش‌های مسلکی لازم را به پرسونل هوانوردی افغانستان فراهم کند."

همچنین مقام‌های طالبان و پاکستان به توافق کرده اند که ۱۰پرواز در جریان هفته میان کابل و اسلام‌آباد توسط خطوط هوایی دو کشور صورت گیرد که از این میان دو پرواز با طیاره‌های بزرگ و هشت پرواز دیگر با طیاره‌های کوچک خواهد بود.

بر اساس این توافق، خط هوایی پاکستان می‌تواند به میدان‌های هوایی کابل، بلخ و قندهار پرواز داشته باشد و نیز طیاره‌های افغانستان اجازۀ نشست و برخواست بر میدان‌های اسلام‌آباد، پشاور و کویته را خواهند داشت.

مقام‌های پاکستانی تا کنون در این مورد ابراز نظر نکرده اند.

این در حالی است که پس از تصرف کابل توسط طالبان، تمامی پروازهای شرکت‌های هوایی، به شمول خطوط هوایی آریانا و کام‌ایر به افغانستان متوقف شد و در هفته‌های اخیر تنها چندین پرواز از سوی خط هوایی بین‌المللی پاکستان و شرکت هوایی ماهان ایران انجام شده است.

نخستین پرواز تجارتی خطوط هوایی بین‌المللی پاکستان به تاریخ ۱۳ سپتمبر (۲۲ سنبله) در میدان هوایی کابل نشست کرد. اما این خط هوایی به تاریخ ۱۴ اکتوبر (۲۲ میزان) گفت که به دلیل دخالت مقامات طالبان از جمله تغییر خودسرانهٔ قوانین و ارعاب کارکنان این شرکت، پروازهای خود به کابل را متوقف کرده است.

این تعلیق پس از آن صورت گرفت که وزارت ترانسپورت طالبان از این شرکت خواسته بود تا قیمت تکت‌های خود را به نرخ پیش از سقوط کابل به دست طالبان کاهش دهد.

قیمت تکت شرکت پی آی ای از کابل به اسلام آباد که در گذشته بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ دالر بود، نخست تا ۱۲۰۰صد دالر و در این اواخر به ۲۵۰۰ دالر امریکایی افزایش یافته بود.

از سه ماه به این‌سو که پروازهای عادی به افغانستان متوقف شده است، پاکستان یگانه مسیر خروج برای افغان‌هایی باقی مانده است که از ماموریت نجات کشورهای غربی بازماندند و حالا می‌خواهند از مسیر کشور سوم به کشورهای غربی بروند.

XS
SM
MD
LG