لینک های دسترسی

Breaking News

شورای امنیت ملل متحد: طالبان توقعات ما را برآورده نکرده اند


شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز پنجشنبه ۱۶ مارچ (۲۵ حوت) با صدور قطعنامه‌ای بر تعهد قوی خود به حمایت از حاکمیت، استقلال، تمامیت ارضی و وحدت ملی افغانستان و همچنین حمایت مستمر از مردم این کشور تاکید کرد.

در قطعنامهٔ شماره ۲۶۷۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد بر حمایت از یک افغانستان صلح‌آمیز، باثبات و مرفه تاکید شده و از عدم پیشرفت طالبان در مورد انتظارات این شورا ابراز نگرانی شده است.

در قطعنامه به طور مشخص بیان نشده که شورای امنیت چه انتظارات خاصی از طالبان حاکم در افغانستان دارد، اما سازمان ملل متحد همواره بر احترام به حقوق بشر به شمول حق کار و آموزش زنان، مشارکت با مفهوم زنان در همه عرصه‌های اجتماعی و سیاسی، تشکیل یک حکومت فراگیر و عدم استفاده از افغانستان علیه کشورهای دیگر، تاکید کرده است.

طالبان می گویند که بر اساس "شریعت اسلامی و فرهنگ افغانی" به زنان اجازه کار و تحصیل می‌دهند و اجازه نمی‌دهند که دیگران از خاک افغانستان آسیب ببینند.

قطعنامهٔ شورای امنیت سازمان ملل متحد همچنین بر اهمیت مشارکت کامل، برابر و معنادار زنان و حمایت از حقوق بشر از جمله حقوق زنان، کودکان، اقلیت‌ها و افراد آسیب‌پذیر تاکید کرده است.

طالبان پس از تسلط بر افغانستان، محدودیت‌های زیادی را بر زنان و دختران در این کشور وضع کرده اند. این گروه مکاتب دخترانۀ بالاتر از صنف ششم را تا "امر ثانی" تعطیل کرده و همچنان در ماه دسمبر ۲۰۲۲، دختران و زنان را از ادامۀ تحصیل در پوهنتون‌ها نیز تا "اطلاع ثانی" منع کردند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد اذعان کرده که یک رویکرد یکپارچه و متحد بین سیاسیون، نهادهای بشردوستانه و انکشافی در داخل و خارج از سیستم ملل متحد که منطبق با اساسات این شورا باشد، برای ایجاد و حفظ صلح در افغانستان حیاتی می‌باشد.

در قطعنامه از منشی عمومی سازمان ملل متحد خواسته شده که مطابق منشور این سازمان، حداکثر تا ۱۷ نوامبر سال جاری یک گزارش کامل و مستقلی را در مورد نگرانی‌های این شورا در هماهنگی و با مشورت با همه بازیگران سیاسی از جمله مقامات، زنان افغان، جامعه مدنی و کشورهای منطقه و جهان تهیه و به این شورا ارایه کند.

قطعنامه همچنان خواستار یک ارزیابی مستقل و سفارشات در زمینهٔ رویکردهای آینده ادارات ملل متحد و سایر نهادها شده تا راه حلی مناسبی برای چالش‌هایی پیدا شود که افغانستان اکنون با آن روبرو است.

کمک‌های بشردوستانه، وضعیت حقوق بشری به ویژه حقوق زنان، دختران، اقلیت‌های مذهبی و قومی، امنیت، تروریزم، مواد مخدر، بحران اقتصادی، اجتماعی، حکومت‌داری، حاکمیت قانون از جمله چالش‌هایی برشمرده شده است که افغانستان هم اکنون با آن روبرو است.

در همین حال شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز با صدور قطعنامه‌ای جداگانه، ماموریت هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) را برای یک‌سال دیگر تمدید کرد.

طالبان در ماه اگست سال ۲۰۲۱دوباره بر افغانستان مسلط شدند و علاوه بر اعمال محدودیت های شدید بر زنان و دختران، یک حکومت تک حزبی که در آن هیچ زن وجود ندارد را ایجاد کردند.

تا اکنون هیچ کشوری حکومت گروه طالبان را به رسمیت نشناخته و ملل متحد به نصیر احمد فایق که از سوی حکومت پیشین افغانستان معرفی شده بود،‌ به صفت سرپرست نمایندگی افغانستان در این سازمان اعتبارنامه داده است.

XS
SM
MD
LG