لینک های دسترسی

Breaking News

برادران افغان به ظن 'قتل ناموسی' خواهرشان در آلمان محاکمه می‌شوند


محاکمۀ دو برادر افغان مقیم آلمان به ظن کشتن خواهرشان روز چهارشنبه دوم مارچ (۱۱ حوت) در شهر برلین آلمان آغاز شد.

به گفتۀ مقام‌های آلمانی این دو برادر مظنون اند که به خاطر اینکه خواهر شان فرهنگ افغانستان را نادیده گرفته و سبک زندگی غربی را اختیار کرده بود، وی را کشته اند.

بر اساس قوانین محرمیت آلمان نام کامل این دو مظنون فاش نشده و از هر دوی آنان به نام "سید ح" یاد شده است.

دفتر سارنوالی برلین گفته است که این دو برادر -۲۳ و ۲۷ ساله- افغان متهم اند که خواهر ۳۴ سالۀ شان را در ماه جولای سال گذشته به برلین دعوت کرده و سپس او را خفه کرده و گلویش را بریده اند.

مقام‌های آلمانی گفته اند که این دو برادر و خواهر از سال‌ها به اینسو در آلمان زندگی می‌کردند. به گفتۀ مقام‌ها مقتول مادر دو فرزند بوده است.

مقام‌های آلمانی گفته اند که مقتول شوهرش را که در ۱۶ سالگی با وی ازدواج کرده بود و پس از عروسی همواره مورد خشونت وی قرار داشت، طلاق داده بود.

سارنوالان آلمانی گفته اند که این دو برادر، پس از کشتن خواهرشان، جسد او را در یک بکس جابجا کرده و توسط قطار آهن به ایالت باواریا انتقال داده بودند. به گفتۀ سارنوالان، سپس آن دو جسد خواهرشان را نزدیکی محل سکونت یکی از این برادران دفن کردند.

هر دو مظنون که از ماه اگست به اینسو در بازداشت به سر می‌برند، در صورت اثبات جرم ممکن به حبس ابد محکوم شوند.

این قضیه بار دیگر خشونت خانوادگی و خشونت مبتنی بر جنسیت را در میان جوامع مهاجر در آلمان برجسته می‌کند.

آلمان در جریان بحران مهاجرت در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ بیش از یک میلیون مهاجر، عمدتاً شهروندان سوریه، را پذیرفت، اما ده‌ها هزار مهاجر افغان نیز در این میان شامل بودند.

رویدادهای "قتل ناموسی" همواره هم از افغانستان و هم از سوریه گزارش شده است و این دو کشور از نظر شاخص برابری جنسیتی برنامۀ انکشافی ملل متحد در پایین‌ترین رده‌ها قرار دارد.

یک نهاد مدافع حقوق زنان در آلمان به نام "سرزمین زنان" با اشاره به قتل این زن افغان از ادارات کمک رسان خواستار حمایت بیشتر از زنان مهاجر شده و نیز بر پرکردن خلاهای فرهنگی در سیاست‌های ادغام مهاجرین در آلمان تاکید کرده است.

این نهاد حقوق بشری با نشر بیانیه‌ای گفته است که در دو سال گذشته کم از کم ۲۵ نفر در آن کشور در معرض تلاش به "قتل ناموسی" قرار گرفته و شماری هم قربانی شده اند. در بیانیه آمده است که "با اینحال، این مشت نمونۀ خروار است."

XS
SM
MD
LG