لینک های دسترسی

Breaking News

خشونت علیه زنان در افغانستان؛ کشته شدن ۱۶۷ زن در ده ماه


کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان اعلام کرد که در ده ماه روان میلادی، سه‌هزار و ۴۷۷ قضیۀ خشونت علیه زنان در دفتر مرکزی و دفاتر ولایتی این نهاد ثبت شده است که ۱۶۷ مورد قتل زنان نیز شامل آن می‌شود.

به گفتۀ مقام‌های این کمیسیون، خشونت‌های فزیکی، جنسی، روانی و اقتصادی شامل این قضایا است.

شبنم صالحی، یکی از کمیشنران کمیسیون حقوق بشر افغانستان روز پنجشنبه ۲۶ نومبر (۶ قوس) هنگام نشر گزارش ده ماهۀ این کمیسیون گفت که بیشتر قضایا را خشونت‌های فزیکی با زنان تشکیل می‌دهد.

او گفت که امسال ۱۲۴۱ قضیۀ خشونت فزیکی با زنان ثبت شده است که ۳۵ درصد کل قضایا را تشکیل می‌دهد.

خانم صالحی گفت: "در جمع خشونت‌های فزیکی قضایای حادی که ما داشتیم، ۲۸۱ مورد بود که نسبت به سال گذشته افزایش زیاد را نشان می‌دهد. فضایای حاد ما شامل قتل، تجاوز، اختطاف و خودکشی است که از جمع ۲۸۱ مورد ۱۶۷ مورد قتل است که بیشترین آن را قتل ناموسی تشکیل میدهد".

خانم صالحی از افزایش خشونت‌های فزیکی در برابر زنان افغان نگرانی کرد و گفت که در مقایسه با سال پار، امسال قضایای قتل زنان، خودکشی و قطع اعضای بدن بیشتر شده است.

گزارش کمیسیون حقوق بشر افغانستان نشان می‌دهد که عاملان ۱۲۳ قضیۀ جدی خشونت فزیکی را نهادهای مربوط حکومتی گرفتار کرده و متباقی هنوز متواری اند.

در این گزارش، ۱۳۰ مورد خشونت جنسی در برابر زنان افغان نیز ذکر شده که از این جمله ۲۳ قضیه تجاوز جنسی است.

همچنان خانم صالحی گفت که در کنار خشونت‌های فزیکی و جنسی، دفاتر مرکز و ولایتی این کمیسیون ۱۱۲۰ قضیه خشونت روانی و ۶۰۱ مورد خشونت اقتصادی را نیز در برابر زنان ثبت کرده اند.

به گفتۀ خانم صالحی، امسال به دلیل محدودیت‌های شیوع کروناویروس، ثبت قضایای خشونت ۱۱ درصد کاهش یافته است.

سال گذشته کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان سه‌هزار و ۹۱۰ قضیه خشونت در برابر زنان را ثبت کرده بود.

این در حالی است که روز گذشته دفتر معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) به مناسبت ۲۵ نومبر روز جهانی محو خشونت علیه زنان از همه اقشار جامعه خواست که تلاش‌های شان را برای جلوگیری از خشونت علیه زنان به ویژه در هنگام همه‌گیری کووید۱۹ افزایش دهند.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان نیز خشونت علیه زنان را مانع اساسی در برابر فعالیت زنان خوانده و گفته که حکومت گام‌های اساسی را برای مبارزه با این پدیده برداشته است.

XS
SM
MD
LG