لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی سازمان جهانی صحت از افزایش واقعات سرخکان در افغانستان


سازمان جهانی صحت (WHO) هشدار می‌دهد که افزایش سریع ابتلا به بیماری سرخکان در افغانستان حیات و صحت میلیون‌ها کودک مصاب به سو تغذیه را تهدید می‌کند.

از ماه جنوری سال ۲۰۲۱ تا ماه جنوری امسال، ۳۵هزار و ۳۰۰ واقعۀ مشکوک سرخکان و مرگ ۱۵۶ کودک در اثر ابتلا به این بیماری در افغانستان گزارش شده است. چیزی که نگرانی را بیشتر کرده است.

سازمان جهانی صحت همچنین از افزایش ۴۰ درصدی واقعات سرخکان در هفته اخیر ماه جنوری خبر داده و گفته است که میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری در افغانستان اندک بوده است. با این وجود این سازمان هشدار داده است که ممکن شماری زیادی از کودکان در اثر بیماری سرخکان در هفته‌های آینده تلف شوند.

کریستین لندمیر، سخنگوی سازمان جهانی صحت گفت که از مرگ و میر ناشی از سرخکان در افغانستان هر وقت گزارش داده نمی‌شود، بنابر این شمار مرگ و میر ممکن از ارقام ارایه شده به مراتب بالاتر باشد.

آقای لندمیر گفت: "افزایش واقعات سرخکان از بابت سطح بلند سوتغذیه در افغانستان به طور ویژه قابل نگرانی است. سو تغذیه سیستم معافیت بدن را ضعیف کرده و مردم را در معرض آسیب‌پذیری بیشتر در برابر امراض و مرگ ناشی از امراض چون سرخکان به ويژه در کودکان قرار می‌دهد. علاوه بر آن سرخکان به سیستم معافیت بدن نیز صدمه می‌رساند."

برنامه غذایی جهان می‌گوید که افغانستان با بحران بی‌پیشینۀ مواد غذایی مواجه است. این سازمان افزوده است که از هر سه نفر، یکی آن در افغانستان گرسنه می‌خوابد و شمار کودکان مبتلا به سو تغذیه به حدود دو میلیون کودک در این کشور می‌رسد.

سخنگوی سازمان جهانی صحت اضافه کرد که سرخکان یک مرض ساری است و کودکان که واکسین نشده اند در معرض خطر بلند مصاب شدن به آن قرار دارند.

به گفتۀ وی در ماه دسمبر سال گذشته، کمپاین واکسین سرخکان در پاسخ به شیوع این مرض راه‌اندازی شد که در این کمپاین، ۱.۵ میلیون کودک در ولایات که بیشتر از سرخکان متاثر شده اند، واکسین شدند.

آقای میرلند گفت:" سازمان جهانی صحت در حال کمک به طرح پلان برای یک برنامه وسیع واکسین سرخکان می‌باشد که ممکن در ماه می یا زودتر آغاز شود و قرار است طی آن، بیش از سه میلیون طفل در سرتاسر افغانستان واکسین شوند. سازمان جهانی صحت برای این برنامه در کنار وجوه عملیاتی، واکسین و وسایل اضافی فراهم خواهد کرد."

سازمان جهانی صحت تاکید می‌کند که تقویت برنامه‌های عادی معافیت کتلوی بهترین راه وقایه در برابر سرخکان به ويژه کودکان می‌باشد.

XS
SM
MD
LG