لینک های دسترسی

Breaking News

کشت کوکنار در افغانستان کاهش یافته است - گزارش


سروی مشترک ادارۀ مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل متحد (UNODC) و حکومت افغانستان، در مورد کشت و تولید مواد مخدر که در ۱۹ عقرب امسال نشر شد، برای نخستین‌بار در سه سال گذشته، بیانگر کاهش کشت کوکنار و تولید مواد مخدر در این کشور است.

بر اساس این سروی، در سال روان خورشیدی ۲۶۳هزار هکتار زمین کوکنار کشت شده بود که در مقایسه با یک سال قبل ۲۰ درصد کاهش یافته است. همچنان امسال شش‌هزار و ۴۰۰ تن تریاک در افغانستان تولید شد که ۲۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

در جریان سال ۱۳۹۶ خورشیدی ۳۲۸هزار هکتار زمین کوکنار کشت شده و نُه‌هزار تن تریاک از آن تولید شده بود.

بر بنیاد سروی مشترک ادارۀ مبارزه با جرایم و مواد مخدر سازمان ملل متحد (UNODC) و حکومت افغانستان، سال گذشته در ولایت‌های نورستان، خوست، بامیان، کندز، لوگر، پکتیکا، پکتیا، پنجشیر، پروان و میدان‌وردک کوکنار کشت نشده بود؛ اما در ولایت تخار که قبلاً کوکنار کشت نمی‌شد؛ امسال ۲۵۱هزار هکتار زمین کوکنار کشت شده بود.

اما این سروی نشان می‌دهد که یک بار دیگر، هلمند در صدر ولایاتی است که بیشترین کوکنار در آنجا کشته شده است.

رئیس اجرائیه افغانستان از کاهش کشت کوکنار و تولید تریک در این کشور خرسندی کرده و گفته است که حکومت افغانستان، روی پلان تخریب کشت کوکنار در سال پیشرو کار می‌کند.

عبدالله عبدالله روز شنبه (۱۷ قوس) در نشست کمیتۀ فرعی مبارزه با مواد مخدر در شورای وزیران گفت که به هر دلیلی کشت کوکنار و تولید تریاک کاهش یافته است؛ برای افغان‌ها خبری خوب است.

آقای عبدالله افزود: "هرچند متأسفانه در برخی مناطق افغانستان کوکنار سه بار کشت می‌شود؛ اما کاهش کشت و تولید مواد مخدر برای مردم افغانستان خبر خوب است".

عبدالله عبدالله نیز، بلندبودن میزان کشت کوکنار را در هلمند تکان‌دهند خواند و گفت که روی پلان تخریب کشت کوکنار در شورای امنیت بحث شود.

حکومت افغانستان هر سال به کمک مالی و تخنیکی جامعۀ جهانی، کشت کوکنار را تخریب می‌کند که اکثراً چند هفته قبل از تولید تریاک انجام می‌شود.

XS
SM
MD
LG