لینک های دسترسی

Breaking News

اتمر: شمار دهشت افگنان خارجی در افغانستان افزایش یافته


مشاور امنیت ملی افغانستان روز پنجشنبه گفت که در سال های اخیر شمار دهشت افگنان خارجی در افغانستان، افزایش یافته است.

محمد حنیف اتمر که روز پنجشنبه در انستیتوت صلح ایالات متحده در شهر واشنگتن دی سی سخنرانی می کرد، گفت که پس از خروج قوای جنگی ناتو از افغانستان در سال ۲۰۱۴، ، شماری زیادی از تندروان خارجی به افغانستان سرازیر شدند. به گفته آقای اتمر در آن زمان قوای امنیتی افغانستان توانایی های استراتیژی خود را انکشاف نداده بود.

مشاور امنیت ملی حکومت وحدت ملی گفت که خشونت های جاری در افغانستان منحصر به گروه طالبان و شبکۀ حقانی در آن کشور نیست، بلکه تندروان در سال های اخیر به نقاط مختلف این کشور سرازیر شدند.

آقای اتمر گفت "ما به طور روز افزون شاهد جنگجویان خارجی استیم که حد اقل به سه دستۀ از دهشت افگنانان، بستگی دارند."

آقای اتمر به صورت مشخص از شبکه های دهشت افگنی جهانی مثل القاعده و داعش، دهشت افگنان منطقه یی مثل تحریک اسلامی ازبکستان، جنبش اسلامی ترکستان شرقی از آسیای مرکزی و چین، و دهشت افگنان پاکستانی مثل لشکر طیبه، تحریک طالبان پاکستان و جهش محمد نام برد.

آقای اتمر تاکید کرد که همۀ گروه های دهشت افگنی به شمول "افغان ها، دهشت افگنان جهانی، منطقه یی و پاکستانی با همدیگر رابطه همزیستی دارند و همۀ آنان در اقتصادی جنایی به خصوص مواد مخدر دخیل اند."

آقای اتمر ضمن ستایش از استراتیژی جدید ایالات متحده برای جنوب آسیا و افغانستان، تاکید کرد که روش تازۀ امریکا در راستای مبارزه بر ضد دهشت افگنی در کشورش موثر واقع شده و "میزان خشونت ها و توانایی دهشت افگنان" را کاهش داده است.

افغانستان در ماه های اخیر شاهد مرگبار ترین حملات بوده که در نتیجۀ آن صد های غیر نظامی کشته و زخمی شدند.

اما آقای اتمر می گوید که هدف قرار دادن غیر نظامیان "نشانۀ از ناامیدی طالبان و تندروان داعش است که در میدان های جنگ" ضربات جدی را متقبل شده اند.

مشاور امنیت ملی افغانستان همچنین گفت که حکومت افغانستان برای مبارزه بر ضد دهشت افگنی تلاش می کند تا همگرایی منطقه یی را به وجود بیاورد، اما عملی شدن چنین اقدام را پیچیده خواند.

آقای اتمر گفت که کشور های منطقه در مورد روند مذاکرات صلح افغانستان، توافق نظر دارند، اما در مورد مبارزه با دهشت افگنی، به گونۀ اختلافات وجود دارد.

این مقام افغان همچنین گفت که پالیسی پاکستان در قسمت مبارزه بر ضد دهشت افگنی تغییر نکرده و هنوز هم شماری از رهبران طالبان در پاکستان پناهگاه امن دارند.

XS
SM
MD
LG