لینک های دسترسی

Breaking News

ابتلای فزایندۀ کارکنان صحی به کروناویروس؛ زنگ خطر در افغانستان


بیش از یک سوم مبتلایان کووید۱۹ در شهر کابل، داکتران و دیگر کارکنان صحی اند که به گفتۀ مقام‌های صحی افغان، ، تا زمانیکه واقعات مثبت کروناویروس در کابل به ۹۲۵ مورد رسیده بود کم از کم ۳۴۶ نفر مبتلایان را کارکنان صحی بودند.

در تازه ترین مورد، وزارت صحت عامۀ افغانستان از ابتلای فیروزالدین فیروز، وزیر صحت آن کشور به بیماری کووید۱۹ خبر داده و گفته است که آقای فیروز در قرنطین به سر می‌برد.

خبرگزاری رویترز از قول یک مقام ارشد صحی افغان که عضو کمیتۀ دولتی برای مبارزه با کروناویروس است،گزارش داده است که کمبود وسایل محافظتی طبی چون ماسک، عینک، دستکش و چپن از یکسو و سطح پایان دانش مسلکی و فقدان آگاهی و معلومات برخی کارکنان صحی از روش‌های محافظتی و پیشگرانه در برابر انتان از سوی دیگر، سبب بروز این وضعیت شده است.

حکومت افغانستان گفته است که بهترین امکانات و تاسیسات دست داشتۀ خود را برای رسیدگی به بحران ناشی از کروناویروس اختصاص داده است.

این عضو کمیتۀ دولتی افغانستان برای مبارزه با کروناویروس به شرط افشا نشدن نامش به خبرگزاری رویترز گفته است که به دلیل نابسنده بودن بسته‌های آزمایش کووید۱۹ در افغانستان، شمار اندک کسانی که اعراض و علایمی شبیه این بیماری چون تب، سرفه و مشکلات تنفسی می‌داشته باشند، آزمایش می‌شوند.

یکی دیگر از مقام‌های ارشد صحی افغان به خبرگزاری رویترز گفته است که کم از کم ۱۳ داکتر در ولایت‌های مختلف افغانستان در اثر ابتلا به کووید۱۹ درگذشته اند که نه تن آنان در شفاخانه‌های دولتی، خصوصی و نظامی در کابل ایفای وظیفه می‌کردند.

وحیدالله مایار، مشاور و سخنگوی وزارت صحت عامۀ افغانستان روز یکشنبه سوم می (۱۴ ثور) ابتلای ۲۵۶ کارمند صحی را به کروناویروس تایید کرد و فگته بود که "دلیل عمده که [کارمندان صحی] زیادتر مصاب می‌شوند این است که این‌ها در خط اول نبرد با کرونا قرار دارند."

بر اساس آماری که شورای بین‌المللی پرستاران روز چهارشنبه ارایه کرد، میزان ابتلای کارکنان صحی به کروناویروس در کم از کم ۳۰ کشور جهان حدود شش درصد بوده است، اما بر اساس گفته‌های این مقام‌های افغان، میزان ابتلای کارکنان صحی در افغانستان شش برابر دیگر کشورها است.

توقف کار داکتران

ابتلای فزایندۀ داکتران، پرستاران و دیگر کارکنان صحی سبب شده است که برخی داکتران، معاون داکتران و پرستاران کلینیک‌های شان را مسدود کنند.

بر اساس آماری که حکومت افغانستان در سال ۲۰۱۹ ارایه کرد، برای جمعیت تخمیناً ۳۷ میلیون نفری این کشور ۱۷۲ شفاخانه و برای هر ده هزار نفر یک داکتر وجود دارد.

از سوی دیگر، سکتور صحت در افغانستان سهم کمی از بودجۀ ملی داشته و بخش زیاد مصارف بخش صحت در آن کشور متکی به کمک‌های اهداکنندگان خارجی است.

کم از کم شش داکتر افغان به خبرگزاری رویترز گفته اند که آماری را که وزارت صحت افغانستان در مورد مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کروناویروس ارایه می‌کند دقیق نیست و به گفتۀ آنان آمار واقعی به مراتب بلندتر از آنچه است که اعلان می‌شود.

تا روز پنجشنبه هفتم می شمار واقعات مثبت کروناویروس در افغانستان به ۳۵۶۳ و مرگ و میر ناشی از آن به ۱۰۶ نفر رسیده است.

وزارت صحت عامۀ افغانستان گفته است که آمار آن اداره بر اساس واقعات تایید شده بوده و به گفتۀ مقام‌های آن وزارت در برخی موارد واقعات به وزارت صحت گزارش داده نمی‌شود.

از سوی دیگر بخش‌هایی از افغانستان زیر ادارۀ گروه طالبان است که دسترسی وزارت صحت عامۀ افغانستان به آن محدود بوده و واقعات احتمالی کووید۱۹ در آن ساحات گزارش نشده می‌ماند.

مسوولان وزارت صحت افغانستان گفته‌ان که با وصف تلاش نهایی حکومت برای حفاظت مردم و مبارزۀ موثر در برابر همه‌گیری کووید۱۹، بخش زیاد هزینه‌های برنامۀ مجادله با این بیماری به کمک‌های خارجی وابسته است.

XS
SM
MD
LG