لینک های دسترسی

Breaking News

تنها توافق امریکا و طالبان برای صلح بسنده نیست – تحلیلگران


تعداد از کارشناسان در واشنگتن میگویند که تنها توافق میان ایالات متحده و طالبان برای تامین صلح در افغانستان کافی نیست.

در میان این کارشناسان، مایکل کوگلمن، تحلیلگر در مرکز تحقیقات 'ودرو ویلسن' در واشنگتن، گفته است اگرچه مذاکرات با طالبان از یک "زاویۀ ضعیف" آغاز شده است، اما "راۀ دیگر بجز از مذاکرات وجود ندارد".

آقای کوگلمن این سخنان را به روز دوشنبه (٢٢ اپریل) در یک بحث که در مورد 'آینده و صلح افغانستان' از سوی مرکز تحقیقاتی 'شورای اتلانتیک' در واشنگتن راه اندازی شده بود، ابراز داشت.

به گفتۀ مایکل کوگلمن "عدم وضاحت میان امریکائیان و طالبان در مورد آیندۀ صلح، عدم آمادگی طالبان برای مذاکره با حکومت افغان و حالت نامعلوم در مورد انتخابات افغانستان از جمله مواردی است که بر ایندۀ افغانستان سایه افگنده است".

در میان اشتراک کنندگان این بحث، داود ختک، خبرنگار رادیو مشال، نقش کشورهای همسایه را برای افغانستان صلح افغانستان مهم خواند.

به گفتۀ آقای ختک، پاکستان تنها در صورت حفظ منافع خود، خواستار تامین صلح در افغانستان میباشد.

در عین حال، عمرصمد، سفیر سابق افغانستان در کانادا و یکی از اشتراک کنندگان دیگر این بحث، گفت که موضوع صلح افغانستان، بُعدهای داخلی، منطقوی و بین المللی داشته که در بُعد داخلی آن هنوز هم "اتحاد" به نظر نمیرسد.

به گفتۀ آقای صمد "رهبران افغان باید از حلقات کوجک بیرون شوند و بسوی حلقات بزرگ گام بردارند و با صداقت و حسن نیت بگونۀ مشترک حرکت کنند".

در عین حال، به باور تعداد دیگری از اشتراک کنندگان این بحث، تازمانیکه آتش بس دوامدار نافذ نشود و طالبان توافق نکنند، صلح غیرسودمند خواهد بود.

مرکز تحقیقاتی 'شورای اتلانتیک' در حالی بحث در مورد آیندۀ افغانستان را میزبانی کرده بود که زلمی خلیلزاد، فرستادۀ خاص ایالات متحده برای صلح افغانستان، در تلاش برای توافق با طالبان، قرار است بار دیگر نیز با آنان (طالبان) در دوحه، پایتخت قطر ملاقات کند.

XS
SM
MD
LG