لینک های دسترسی

Breaking News

پافشاری جمعیت بر حل در چارچوکات حکومت وحدت ملی


تنش میان عطا محمد نور و رهبران حکومت افغانستان پای قصر سفید را نیز به این ماجرا کشانیده است
تنش میان عطا محمد نور و رهبران حکومت افغانستان پای قصر سفید را نیز به این ماجرا کشانیده است

قصر سفید خواستار حل مناقشات بر سر رهبری ولایت بلخ در روشنای قانون اساسی افغانستان است، اما جمعیت اسلامی بر توافقنامه حکومت وحدت ملی تاکید می ورزد.

عطا محمد نور، رئیس اجراییه حزب جمعیت اسلامی افغانستان، روز پنجشنبه بار دیگر تاکید کرد که حزب وی حاضر است تا تنش های به وجود آمدۀ سیاسی با حکومت وحدت ملی را از راه گفتگو حل کند.

آقای نور در یک پیام تویتر خود دقایقی قبل همچنین نگاشته است که حزب جمعیت طرح ۱۲ فقره یی را با ارگ شریک کرده تا از طریق آن توانایی حکومت وحدت ملی در قسمت "تعهد مشترک ما در برابر مردم افغانستان" تقویت گردد.

اظهارات آقای نور مبنی بر راه حل سیاسی با حکومت وحدت ملی در افغانستان یک روز پس از آن بیان شد که قصر سفید با نشر یک اعلامیه از رهبران افغانستان خواست تا مناقشات روی انتقال قدرت به والی جدید بلخ را به "زودی و به گونۀ صلح آمیز حل و فصل" کنند.

در حالی که قصر سفید گفته است که افغان ها خود باید در بارۀ این مسئله در "چهارچوب قانون اساسی شان" تصمیم بگیرند، آقای نور گفته است که خواستار حل بحران موجود در "چارچوکات توافقنامه حکومت وحدت ملی" است.

قانون اساسی افغانستان به رئیس جمهوری صلاحیت برکناری و گزینش والیان ۳۴ ولایت کشور را می دهد اما توافقنامهء تشکیل حکومت وحدت ملی، که میان محمد اشرف غنی و داکتر عبدالله عبدالله، صورت گرفت، بر اصل تساوی در گزینش مقام های ارشد حکومتی تاکید دارد.

XS
SM
MD
LG