لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش برای حل تنش‌ها میان واشنگتن و بیجینگ؛ سولیوان با وانگ دیدار کرد


وانگ یی (راست) و جیک سولیوان
وانگ یی (راست) و جیک سولیوان

مقام‌های امریکایی گفته اند که برای حل تنش‌ها میان ایالات متحده و چین، دو قدرت بزرگ جهان، جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی قصر سفید، با وانگ یی، وزیر خارجهٔ چین، دیدار کرد.

قصر سفید روز یکشنبه ۱۷ سپتمبر (۲۶ سنبله) با نشر خبرنامه‌ای گفت که سولیوان و وانگ روز شنبه در مالتا با هم دیدار کردند.

در خبرنامه آمده است: "این دیدار بخشی از تلاش‌های جاری برای باز نگهداشتن خطوط ارتباط و مدیریت مسوولانهٔ روابط بوده است."

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، و شی جینپینگ، همتای چینی وی، پس از دیدار سال گذشته در جزیرهٔ بالی اندونیزیا، تا اکنون با هم ملاقات نکرده اند، هرچند مقام‌های امریکایی می‌گویند که تلاش‌ها برای تجدید تماس‌ها میان رهبران امریکا و چین در جریان است.

انتونی بلینکن، وزیر خارجه، و جنیت یلن، وزیر مالیهٔ ایالات متحده، در چند هفتهٔ گذشته با مقام‌های چینی دیدارهایی داشته اند تا برای دیدار احتمالی بایدن و شی آمادگی گرفته شود.

قصر سفید گفته است که سولیوان و وانگ به "حفظ کانال‌های استراتیژیک ارتباطات و تعامل بیشتر [دو کشور] به سطح بلند تعهد کرده اند."

حکومت چین نیز در مورد دیدار سولیوان و وانگ در مالتا گفته است که "دو طرف گفتگوی صریح،‌ اساسی و سازندهٔ استراتیژیک داشتند."

وانگ در این دیدار موضوع تایوان را به مثابهٔ "خط سرخ" عنوان کرده است که به گفتهٔ او، در روابط ایالات متحده-چین نباید از این خط عبور کرد.

در همین حال، در خبرنامهٔ قصر سفید آمده است: "ایالات متحده بر اهمیت صلح و ثبات در سرتاسر تنگهٔ تایوان تاکید کرده است."

تایوان و چین در سال ۱۹۴۹ پس از یک جنگ داخلی از هم جدا شدند و نیروهای ملی‌گرای شکست خورده به تایوان فرار کردند و در آنجا حکومتی را ایجاد کردند که بعد‌ها به یک دموکراسی پر جنب و جوش تبدیل شد.

چین در سال‌های اخیر بر تایوان وفشار فزاینده‌ای آورده است تا حاکمیت بیجینگ را بپذیرد. حکومت تایوان گفته است که خواهان صلح است، اما هشدار داده است که اگر زیر حملهٔ چین قرار بگیرد،‌ از خود دفاع خواهد کرد.

ایالات متحده تایوان را به صفت یک کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسد، اما روابط خود را با تایپی حفظ کرده و از حق تایوانی‌ها برای خود ارادیت و تصمیم‌گیری برای تعیین سرنوشت شان حمایت کرده است که مراودات نظامی و فروش تسلیحات بخشی از این حمایت است.

ایالات متحده همچنین می‌خواهد با فراهم کردن کمک‌های تسلیحاتی، قدرت نظامی تایوان را تقویت کند تا از تهاجم احتمالی چین جلوگیری کند.

روابط ایالات متحده و چین در سال‌های اخیر پرتنش بوده است. افزون بر موضوع تایوان، پرواز بالون‌های جاسوسی چین بر فراز ایالات متحده،‌ مناقشات تجارتی، همه‌گیری کروناویروس، حق ملکیت فکری، بدرفتاری بیجینگ با اقلیت‌های آن‌کشور، به ویژه مسلمانان اویغور، نقض حقوق بشر در چین و رویکرد مستبدانۀ بیجینگ در هانگ کانگ به تنش در روابط این دو قدرت افزوده است.

گروه

XS
SM
MD
LG