لینک های دسترسی

Breaking News

تاجیکستان: گرو‌ه‌های تروریستی در ساحات تحت کنترول طالبان تقویت می‌شوند


رهبران کشورهای آسیای مرکزی، تاجیکستان، اوزبیکستان، ترکمنستان، قزاقستان و قرغیزستان امروز ششم اگست ۱۵ اسد، در نشستی در مورد وضعیت جنگ در افغانستان اظهار نگرانی کردند.

امام‌علی رحمان،‌ رییس جمهور تاجیکستان در نشست امروزی که در شهرک آوازهٔ بحیره کسپین در ترکمنستان برگزار شد گفت که در حال حاضر گروه طالبان بر تمامی مرز مشترک افغانستان با این کشور کنترول دارد.

او افزود: "شماری از سازمان‌های تروریستی فعالانه مواضع خویش را در این ساحات تقویت می‌کنند."

وزارت دفاع تاجیکستان گفته است که در حدود ۲۰ هزار نیروی احتیاط را برای تامین امنیت در مرز آن کشور با افغانستان مستقر کرده است.

این در حالی است که گروه طالبان داشتن روابط با سایر گروه‌های تروریستی را رد می‌کنند، اما حکومت افغانستان می‌گوید که این گروه با سایر سازمان‌های تروریستی، به شمول القاعده روابط نزدیک دارد.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان می‌گوید که طالبان با شبکۀ القاعده، جیش محمد و لشکر طیبه رابطه عمیق دارد و این گروه می‌خواهد که افغانستان به پناه‌گاه تروریستان مبدل شود، اما به گفتۀ وی حکومت و مردم افغانستان هیچ‌گاه اجازۀ این کار را نخواهند داد.

روز گذشته، مچ مک‌کانل، ارشد ترین عضو جمهوریخواه در مجلس سنای کانگرس ایالات متحده با اشاره به پیشروی‌های اخیر گروه طالبان گفت که ممکن در جنگ جاری افغانستان، طالبان و شبکه القاعده برنده شوند.

آقای مک‌کانل استدلال کرد که با به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، شبکه القاعده دوباره یک پناهگاه امن به دست خواهد آورد و یک نسل جدید جهادی‌ها در جهان از القاعده الهام خواهد گرفت.

براساس توافقنامۀ امریکا-طالبان که در فبروری ۲۰۲۰ در دوحه امضا شد، نیروهای خارجی از افغانستان بیرون شده و طالبان هم تعهد کرده اند که روابط شان را با گروه‌های دهشت افگن، به شمول القاعده قطع کرده و اجازه نخواهند داد که از خاک افغانستان بر ضد هیچ کشوری برای طراحی و انجام حملات استفاده شود.

تاجیکستان یکی از اندک کشورهای در همسایگی افغانستان است که تا اکنون از گروه طالبان میزبانی نکرده است.

این گروه با سایر همسایه ‌های افغانستان، روسیه،‌ چین، اوزبیکستان، ترکمنستان، ایران و پاکستان تماس‌های رسمی ایجاد کرده است. ​

XS
SM
MD
LG