لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش چین برای کاهش اختلاف ها بین هند و پاکستان


چین می گوید که این کشور تلاش دارد تا هند را به بهبود روابط با پاکستان ترغیب کند.

لیجیان ژاو، معاون سفیر چین در اسلام آباد روز جمعه در یک نشست خبری گفت که کشورش می خواهد هند و پاکستان به جای جنگیدن علیه یکدیگر، باید به گونه مشترک در برابر دهشت افگنی در منطقه مبارزه کنند.

این مقام چینایی همچنین افزود که بهبود روابط بین پاکستان و هند به نفع هر دو کشور است.

چین از متحدین دیرینه و نزدیک پاکستان می باشد. از سوی دیگر، روابط چین با هند در گذشته عمدتاً به خاطر اختلافات مرزی سرد بوده است اما اخیراً رهبران دو کشور تلاش کرده اند تا این روابط را تقویت کنند.

معاون سفیر چین در اسلام آباد گفت که هند و پاکستان به جای "ضایع کردن" منابع خود برای انکشاف و ساخت سلاح های هسته یی و متعارف، باید در جهت بهبود وضعیت اقتصادی شهروندان خود به گونه مشترک کار کنند.

این مقام چینایی گفت که تصمیم اخیر بیجینگ مبنی بر همکاری با دهلی جدید به منظور شناسایی و تطبیق مشترک یک پروژه اقتصادی در افغانستان نیز بخش از سیاست چین برای تنش زدایی و ترویج همکاری های اقتصادی در منطقه می باشد.

معاون سفارت چین در اسلام آباد حتی تلاش کرد که نگرانی های پاکستان را در مورد دخیل بودن هند در پروژه های انکشافی افغانستان رفع کند.

لیجیان ژاو گفت: "پاکستان در قبال هر نقش که به هند در افغانستان داده شود، بسیار زیاد حساس است. ما (چین) تلاش داریم تا روی برخی پروژه ها چون آموزش کارمندان خدمات ملکی (افغانستان) و یا پروژه های بسیار کوچک (با هند) کار کنیم. این تنها گام های مقدماتی بوده و شما (پاکستان) نباید در مورد آن نگران باشید."

اسلام آباد ادعا دارد که هند با استفاده از نفوذ خود در افغانستان به ویژه در نهاد های امنیتی این کشور تلاش دارد تا پاکستان را از طریق طرحریزی حملات دهشت افگنی فرا مرزی، بی ثبات سازد – اتهامی که مقام های افغان و هندی آن را همواره رد کرده اند.

در مقابل، مقام های افغان و امریکایی بار ها گفته اند که پاکستان از گروه های مسلح مخالف حکومت افغانستان چون گروه طالبان و شبکه حقانی حمایت می کند و به رهبران این گروه ها پناه داده است.

مقام های هندی نیز ادعا دارند که پاکستان از گروه های مسلح جدایی طلب در کشمیر تحت کنترول هند حمایت تسلیحاتی و مالی می کند.

در تازه ترین انتقاد واشنگتن از سیاست های پاکستان، نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده در ملل متحد روز پنجشنبه گفت که امریکا تلاش هایش را افزایش داده تا پاکستان را ترغیب کند که از پناه دادن به دهشت افگنان دست بکشد.

خانم هیلی که هندی تبار است همچنین افزود که پاکستان در حال حاضر با امریکا همکاری می کند اما به گفته او واشنگتن مخالف هر کشوری است که از دهشت افگنان محافظت می کند.

سفیر امریکا در ملل متحد گفت که واشنگتن این پیام را جدیتر نسبت به گذشته به اسلام آباد رسانده و امریکا امیدوار است که در رویکرد پاکستان تغییر بیاید.

XS
SM
MD
LG