لینک های دسترسی

Breaking News

رییس شورای علمای طالبان در کابل: رهبر ما مخالفت ندارد، مکاتب دختران به زودی باز خواهند شد 


فقیرالله فایق، رییس شورای علمای طالبان در ولایت کابل می‌گوید که هبت الله اخندزاده، رهبر طالبان، با گشایش مکاتب دختران مخالفت ندارد و دروازه‌های مکاتب به زودی به روی دختران باز خواهند شد.

رییس شورای علمای طالبان در ولایت کابل در مصاحبه‌ای به صدای امریکا گفت که یگانه علت باز نشدن مکاتب دختران این است که "صنوف آنان باید جدا باشد". این درحالی است که در طول دو دههٔ گذشته مکاتب دختران و پسران جدا بوده و حتی اکثریت استادان و مامورین مکاتب دختران نیز زنان بودند.

پس از تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان در ماه اگست سال گذشته، دروازه‌های مکاتب متوسطه و لیسه به روی دختران مسدود شد.

آقای فایق گفت: "تمامی وزیران و بزرگان ما به این قایل اند و انشأ الله امروز یا فردا مکاتب دختران گشایش خواهند یافت، حتماً گشوده خواهند شد." اما او زمان و تاریخی را برای بازگشایی این مکاتب مشخص نکرد.

طالبان پیش این نیز گفته بودند که به دلیل مشکلات اقتصادی و امنیتی و مساعد نبودن شرایط مکاتب دختران را مسدود نگهداشته اند و با حل این مشکلات مکاتب بازگشایی خواهند شد.

رینا امیر، نمایندهٔ ویژهٔ وزارت خارجهٔ ایالات متحده در امور زنان و حقوق بشر افغانستان دو روز پیش گفت که هیچ مشکل تخنیکی یا لوژستیکی وجود ندارد که مانع رفتن دختران به مکتب شود و "طالبان فقط می‌خواهند جلو فرصت‌های کاری و آموزشی زنان و دختران افغان را بگیرند".

حکومت طالبان چندی پیش نشستی بزرگی از علما را راه اندازی کرد تا در مورد مشکلات کنونی افغانستان بحث صورت گرفته و به آن رسیدگی شوند. انتظار می‌رفت که در خصوص گشایش مکاتب دختران نیز در آن نشست تصمیم اتخاذ گردد، اما در قطعنامهٔ آن نشست فقط اشارهٔ ضمنی به آموزش دختران شده بود.

فقیر الله فایق‌، ولی ادعا کرد که در جریان نشست علمای دین، به رهبر طالبان پیشنهاد شد که مکاتب دختران باید بازگشایی شوند. با آنهم او نگفت که هبت الله اخندزاده به این پیشنهاد علما پاسخ ارایه کرده است یا نه،‌ اما رهبر طالبان در جریان صحبت‌هایش به اشتراک کنندگان در خصوص مکاتب دختران چیزی نگفت.

اظهارات رییس شورای علمای طالبان در مغایرت با صحبت‌های وزارت معارف حکومت طالبان قرار دارد که گفته است به دستور بزرگان گروه طالبان مکاتب دختران تا "امر ثانی" مسدود خواهند بود.

این در حالی است که پیش از شیر محمد عباس استانکزی، معاون وزارت خارجهٔ طالبان با انتقاد از رهبران این گروه گفت که به دختران افغان حق آموزش شان داده نشده است.

او گفت: "بر ما لازم است که برای هر فرد این کشور اگر مرد است یا زن، زمنیۀ آموزش را فراهم کنیم. این حق طبیعی آن‌ها است، حق اسلامی و شرعی آن‌ها است، علمای کرام فتوا صادر کرده اند، علم بر مرد و زن فرض است، ما باید جامعه‌ای بسازیم که با زیور علم مزین باشد."

جامعهٔ جهانی از طالبان می‌خواهد تا به حقوق بشری مردم افغانستان، به ویژه اقلیت‌ها، زنان و دختران احترام گذاشته و به زنان و دختران زمینه کار و آموزش را فراهم کنند. اما طالبان به شمار اندکی از زنان در برخی از سکتورها اجازهٔ کار داده و مکاتب متوسطه و لیسه را به روی دختران مسدود نگهداشته اند.

ماه آینده از تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان یک سال سپری می‌شود، اما این گروه تا اکنون برای بازگشایی مکاتب دختران کدام طرح مشخصی ارایه نکرده است. طالبان در حاکمیت قبلی شان از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ نیز زنان را به طور گسترده از حق کار و تحصیل محروم کرده بودند.

XS
SM
MD
LG