لینک های دسترسی

Breaking News

کروناویروس جان بیش از ۵۰ خبرنگار را گرفته است


در حالیکه جهان به روز یک شنبه روز آزادی مطبوعات را تجلیل می‌کند، یک سازمان مدافع آزادی مطبوعات گزارش داده است که همه گیری کروناویروس باعث مرگ ومیر ده ها ژورنالیست و بیکار شدن صد ها خبرنگار شده است.

این سازمان گفته است که از اول ماه مارچ به اینسو ۵۵ کارمند رسانه‌ای در ۲۳ کشور جهان از اثر ابتلا به کروناویروس جان باخته اند.

اما واضح نیست که آیا این تعداد خبرنگاران در جریان کار به این ویروس آلوده شده اند یا نه.

بیماری کووید ۱۹ تا حال بیشتر در اکوادور و امریکا سبب مرگ خبرنگاران شده است.

این سازمان همچنین روی هشدارهای سازمان ملل متحد مبنی بر اینكه این همه گیری در برخی از كشورها به عنوان بهانه ای برای سرکوب رسانه ها مورد استفاده قرار می گیرد، تاکید کرد.

کمپاین نماد مطبوعات افزوده است: "سانسور، قطع انترنت ، بازداشت های خودسرانه ژورنالست ها، حملات فزیکی و لفظی و قوانین اضطراری که آزادی مطبوعات را محدود می کند در هفته های اخیر رخ داده است."

در اعلامیه آمده است که این موضوع به ویژه در زمانی نگران کننده است که دسترسی به اطلاعات عمومی معتبر از هر زمان دیگری حیاتی تر است و می تواند در بحران صحی نجات بخش باشد.

ابتلا خبرنگاران افغان به کروناویروس

در افغانستان نیز گزارش‌های در مورد مبتلا شدن برخی از خبرنگاران به کووید۱۹ نشر شده است.

موبی گروپ، که شبکه‌های تلویزیونی طلوع، طلوع نیوز و لمر شامل آن است با نشر اعلامیه از ابتلا ۱۴ کارمند این گروه به بیماری کووید ۱۹خبر داده است.

از جانب دیگر، مرکز حمایت از زنان ژورنالیست در افغانستان از وضعیت خبرنگاران زن در شرایطی اظهار نگرانی کرده است که کروناویروس در حال گسترش است و قیود بر گشت و گذار در بیش از ۳۰ ولایت این کشور وضع شده است.

بر اساس معلومات این مرکز، در ۳۲۹ رسانه فعال ۱۷۴۱ کارمند زن مصروف کار است که ۱۱۳۹ تن شان ژورنالیست اند.

با همه‌گیری ویروس کرونا در افغانستان نزدیک به ۲۳۰ خبرنگار زن که بیش از ۲۰ درصد مجموعی خبرنگاران زن در افغانستان است، کارشان را از دست داده‌اند.

شماری از آن‌ها به رخصتی بدون معاش سوق داده شده اند و برخی دیگر از آنان با معاش یا امتیازات کمتراز گذشته به کار ادامه داده اند.

XS
SM
MD
LG