لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی افغانستان‌ از شیوع تب‌کانگو و گسترش کروناویروس در ایام عید


وزارت صحت عامۀ افغانستان می‌گوید در صورتی که به توصیه‌های این وزارت توجه نشود و مردم روزهای عید اضحی را جشن بگیرند، ممکن رقم مبتلایان کروناویروس در این کشور افزایش یابد.

احمد جواد عثمانی، سرپرست این وزارت روز چهارشنبه ۲۹ جولای (هشتم اسد) همچنان از احتمال شیوع ویروس تب خون‌دهنده (کانگو) به دلیل ذبح حیوانات در روزهای عید اضحی هشدار داد و از شهروندان این کشور خواست که نکات صحی را باید جدی بگیرند.

آقای عثمانی افزود که برای جلوگیری از این ویروس کشنده، شهروندان این کشور باید از نزدیک شدن به حیوانات جلوگیری کرده و یا در هنگام ذبح حیوانات و شست‌شوی گوشت آن از دست‌کش استفاده کنند.

بیماری تب خون‌دهنده (کریما یا کانگو)، از طریق کنه، تماس به خون ملوس و پشم حیوان هنگام ذبح یا پس از آن، انتقال می‌یابد. هم‌چنان ویروس کانگو از انسان به انسان از طریق تماس با خون، ترشحات و سایر مایعات بدن منتقل شده می‌تواند.

همچنان سرپرست وزارت صحت گفت که هنوز هم کروناویروس هر روز از شهروندان این کشور قربانی می‌گیرد و برای جلوگیری از مبتلا شدن بیشتر مردم به این ویروس، آنان از رفتن به خانه‌های یک دیگر در روزهای عید خودداری کنند.

او همچنان گفت: "پوشیدن ماسک، رعایت فاصلۀ دومتری، شستن مکرر دست‌ها، خوداری از دست دادن، روی بوسی و بغل‌کشی از نکات کلیدی صحی می‌باشند که هموطنان ما این موضوعات را مراعات نمایند".

ثبت واقعات مثبت کووید۱۹

بر اساس معلومات وزارت صحت افغانستان در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۰۵ واقعۀ مثبت کروناویروس در این کشور ثبت شده است که با این حساب، آمار مجموعی مبتلایان این ویروس در این کشور به ۳۶هزار و ۴۶۳ مورد رسیده است.

همچنان در یک روز گذشته یک نفر در کابل جان باخته که از شیوع کروناویروس تا اکنون ۱۲۷۱ نفر جان شان را در اثر این بیماری از دست داده اند.

به گفته وزارت صحت افغانستان تا اکنون ۲۵هزار و ۳۸۹ نفر دوباره سلامتی شان را به دست آورده اند که ۳۱ تن آنان در یک شبانه روز گذشته صحت‌یاب شده اند.

کروناویروس برای نخستین بار در دسمبر ۲۰۱۹ میلادی در شهر ووهان ایالت هوبی چین شیوع یافت و سپس با گسترش در سراسر جهان به همه‌گیری مرگبار تبدیل شد.

بر اساس آمار پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده امریکا، تا صبح چهار شنبه ۲۹ جولای (هشتم اسد) در ۱۸۸ کشور و قلمرو، جان بیش از ۶۶۰ هزار نفر را گرفته و اضافه از ۱۶ میلیون و ۷۴۷ هزار نفر دیگر به آن مصاب شده اند.

XS
SM
MD
LG