لینک های دسترسی

Breaking News

افزایش بی‌سابقۀ واقعات مثبت کروناویروس در افغانستان


وزارت صحت عامۀ افغانستان اعلام کرده است که در ۲۴ ساعت گذشته ۶۲۵ واقعۀ مثبت کروناویروس در این کشور به ثبت رسیده است.

وحید مجروح، معین عرضه خدمات صحی این وزارت روز چهارشنبه ۲۷ می (هفتم جوزا) در یک کنفرانس خبری مشترک با والی کابل گفت که با ثبت این واقعات، شمار مجموعی مبتلایان کروناویروس در این کشور به ۱۲۴۵۶ نفر رسیده است.

به گفته آقای مجروح در یک شبانه روز هفت بیمار کووید۱۹ در ولایت‌های هرات و بلخ جان‌های شان را از دست داده اند که با این حساب، شمار مجموعی جان باخته‌گان این بیماری در افغانستان به ۲۲۷ نفر رسیده است.

بر اساس معلومات وزارت صحت افغانستان تا اکنون ۱۱۳۸ نفر دوباره صحت‌یاب شده اند.

آقای مجروح همچنان افزود که عدم همکاری شهروندان افغانستان، سبب افزایش واقعات مثبت کروناویروس در این کشور شده است.

او گفت: "متاسفانه برخورد سطحی و جدی نگرفتن، کروناویروس به تمام مردم افغانستان مصیبت خلق کرده است. در گذشته ما هشدار می دادیم که سیل آمدنی است؛ اما امروز هشدار می‌دهیم که سیل آمده و یک‌تعداد زیاد هموطنان ما در حال غرق شدن در مصیبت کروناویروس استند."

معین وزارت صحت همچنان گفت که شهروندان افغانستان به گونۀ گسترده عید سعید فطر را جشن گرفتند و کمتر به توصیه‌های وزارت صحت توجه کرده اند که این کار سبب شد تا در شفاخانه‌های بخش بیماری کووید۱۹، بستری برای بیماران باقی نماند.

آقای مجروح با ابراز نگرانی گفت: "سکتور صحت در عید بدترین روزها و شب‌های‌ خود را پشت سر گذاشت. در شفاخانه‌های کابل و هرات اتاق‌های عاجل پر از مریضان بود و مواردی را در کابل داشتیم که یک مریض در حال جان دادن در بستر بود و مریض دیگر در پشت دروازۀ آی‌سی یو (بخش عاجل) انتظار می‌کشید تا بستر برای وی تخلیه شود".

محمد یعقوب حیدری، والی کابل در این کنفرانس خبری بر ادامه قرنطین شهر کابل و دیگر ولایات افغانستان تاکید کرد، اما گفت که برخی بازارها در کابل بر اساس تقسیم اوقات و با در نظر گرفتن سفارشات بهداشتی باز خواهند بود.

آقای حیدری خطاب به مردم گفت: "حکومت را مجبور نسازید تا قانون را جبراً بالای تان تطبیق کند. از شهروندان تقاضا می‌نماییم تا قانون را رعایت نموده و توصیه‌های صحی را جدی بگیرند".

کروناویروس برای نخستین‌بار در شهر ووهان ایالت هوبی چین شیوع یافت و به سرعت به همه‌گیری مرگبار جهانی مبدل شد.

آمار پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده نشان می‌دهد که در ۱۸۸ کشور و قلمرو جهان تا امروز چهارشنبه ۲۷ ماه می (هفتم جوزا) بیش از پنج میلیون و ۶۰۶ هزار نفر به کروناویروس مصاب شده و ۳۵۰ هزار و ۸۶۲ تن از اثر بیماری کووید۱۹ جان باخته اند.

XS
SM
MD
LG