لینک های دسترسی

Breaking News

مشاور امنیت ملی ترمپ منتقد سرسخت اسلام است


آقای مایکل فلن که در افغانستان نیز ایفای وظیفه کرده خواهان مبارزۀ شدید تر امریکا در برابر تندروان اسلامگرا به خصوص، داعش است.
آقای مایکل فلن که در افغانستان نیز ایفای وظیفه کرده خواهان مبارزۀ شدید تر امریکا در برابر تندروان اسلامگرا به خصوص، داعش است.

مایکل فلن، جنرال متقاعد ایالات متحده، که از سوی دونالد ترمپ، رئیس جمهور منتخب امریکا، به حیث مشاور امنیت ملی آن کشور انتخاب شده است، یکی از منتقدین جدی مسلمانان افراطی و خود دین اسلام می باشد و "اسلام رادیکال" را به مثابۀ تهدید وجودی در برابر ایالات متحده تلقی می کند.

آقای فلن در سخنرانی های اش به شمول سخنرانی اش در کنوانسیون ملی جمهوری خواهان، با جدیت گفت که تندروان گروه دولت اسلامی یا داعش برای جهان یک تهدید است و خواستار عملیات تهاجمی بیشتر ایالات متحده در برابر این گروه شده است.

آقای فلن در ماه جون امسال طی مصاحبه ای با شبکه تلویزیون سی ان ان، گفت که ایالات متحده باید اسلام رادیکال را "بی اعتبار" کند و ادعا کرد که در حال حاضر امریکا اجازۀ چنین کار را ندارد. اما اظهارات وی در مورد اسلام، دینی که بیش از ۱.۵ میلیارد پیرو در سراسر جهان دارد، در برخی مواقع فراتر از محکومیت عناصر رادیکال پیروان این دین شده است.

آقای فلن در کتاب اش که تحت عنوان "میدان جنگ: چگونه می توان برندۀ جنگ در برابر اسلام رادیکال و متحدین آن گردیم" به چاپ رسیده، رهبران ایالات متحده را مورد انتقاد قرار داده است، زیرا شماری از رهبران ایالات متحده، اسلام را به مثابۀ دین صلح خطاب کرده اند.

آقای فلن خواهان مبارزۀ جدی تر امریکا در مقابل داعش است.
آقای فلن خواهان مبارزۀ جدی تر امریکا در مقابل داعش است.

آقای فلن در این کتاب به صورت واضح نوشته است که بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، با "ادعای پوچ، موجودیت جهاد را انکار کرده" و گفته است که گویا گروه دولت اسلامی یا داعش هیچ ربطی با اسلام ندارد.

در ماه آگست نیز آقای فلن در یک رویداد که توسط گروهی از فعالان ضد اسلام در دالاس برگزار شده بود، اسلام را به مثابۀ "سرطان" و یک ایدیولوژی سیاسی" عنوان کرد که خود را در عقب دین پنهان کرده است.

شماری از حامیان حقوق مسلمانان و حقوق مدنی در ایالت کالیفورنیا، گفته اند که انتخاب آقای فِلن به حیث مشاور امنیت ملی از یک سو دلالت به حمایت از پالیسی های ضد مسلمانان در ایالات متحده می باشد و از سوی دیگر، این انتخاب موجب تضعیف امنیت ملی امریکا خواهد شد. علاوه بر آن، این فعالان حقوق مدنی گفته اند، انتخاب آقای فِلن موجب خواهد شد تا فضای نا امن که برای مسلمانان و همه شهروندان امریکایی به وجود آمده، شدید تر خواهد شد.

نقش مشاور امنیت ملی در ایالات متحده

نقش مشاور امنیت ملی در حکومت های مختلف ایالات متحده، متفاوت بوده است، اما به صورت معمول، تمرکز این کرسی به همآهنگی میان سیاست های وزارت های خارجه، دفاع، عدلیه و سایر اعضای تیم امنیت ملی رئیس جمهور امریکا بوده است.

به صورت اخص، این کرسی بسیار با قدرت است، زیرا مشاور امنیت ملی به دفتر کاری رئیس جمهور امریکا در قصر سفید دسترسی دارد و سر و کارش با مسایل عمده ای چون جنگ و صلح، دیپلوماسی و استخبارات است.

سابقۀ کاری فلن

آقای فلن که در دسامبر امسال ۵۸ ساله می شود، برای بیش از سه دهه در اردوی ایالات متحده، خدمت کرده است. قبل بر آن، به حیث افسر استخبارات نظامی ایفای وظیفه می کرد. علاوه بر آن، آقای فِلن به حیث رئیس استخبارات لوی درستیز ایالات متحده و رئیس استخبارات قوای آیسف در افغانستان ایفای وظیفه کرده است.

اما در سال ۲۰۱۴ میلادی، پس از دو سال آشفتگی پی هم که بخش استخبارات پتاگون یا وزارت دفاع امریکا با آن مواجه شد، آقای فلن مجبور شد تا از سمت اش، استعفا کند.

سال گذشته آقای فلن به مسکو سفر کرد و یکجا با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور آن کشور در مراسم جشن که به مناسبت شبکۀ آرتی، تلویزیون که در کنترل حکومت روسیه قرار دارد، اشتراک کرد. بعد ها، آقای فلن گفت که وی به دلیلی در این مراسم شرکت کرده بود که برایش پول پرداخت شده بود، نه اینکه به ماشین تبلیغاتی روسیه کمک کند.

موقف شدید فلن در برابر ادارۀ اوباما

آقای فلن یکی از منتقدین جدی ادارۀ اوباما در قسمت مبارزه بر ضد گروه دولت اسلامی یا داعش می باشد و در جریان مبارزات انتخاباتی ایالات متحده، یکی از حامیان جدی آقای ترمپ بود. در جریان مبارزات انتخاباتی، آقای فِلن از اکثر موقفگیری های آقای ترمپ و سیاست خارجی وی حمایت جدی کرد که شامل مذاکرۀ هفت کشور در مورد توافق برنامه هسته ای با ایران می باشد.

آقای فلن در مورد خطرات ناشی از خشونت اسلامگرایان، هشدار های مبهم داده است، اما شرکت مشورتی خصوصی وی به نفع یک شرکت که رئیس آن یک تاجر ترکی است و با حکومت ترکیه روابط دارد، لابی کرده است. این شرکت هزاران تن از مخالفین حکومت رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، را پس از کوتای نا فرجام پانزدهم ماه جولای، سرکوب کرده و آنان را رهایی زندان کرده است.

اما این تاجر که حکیم الپتکین نام دارد، به خبرگزاری اسو شیتد پرس گفته است که وی هیچ گونه رابطۀ با حکومت اردوغان ندارد. ولی آقای الپتکین، عضو بورد روابط اقتصاد خارجی ترکیه که مربوط وزارت اقتصاد آن کشور است، می باشد.

آقای فلن قبل از بر گزاری انتخابات امریکا، طی مقاله ای که در روز نامۀ “The Hill” به چاپ رسید، گفت که ترکیه به کمک نیاز دارد و هشدار های اردوغان را انعکاس داد که ایالات متحده نباید به فتح الله گولِن، روحانی ترکی که متهم به سازماندهی کودتا در ترکیه است، پناهگاه امن فراهم کند.

رئیس جمهور ترکیه از ادارۀ اوباما خواسته تا گولِن را به ترکیه استرداد کند، اما حکومت فعلی امریکا تا حال به این خواست عمل نکرده است.

XS
SM
MD
LG