لینک های دسترسی

Breaking News

سران گروه جی۲۰: با افغانستان کمک می‌کنیم


رهبران ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان امروز ۱۲ اکتوبر (۲۰ میزان) در نشست ویژه روی سایر موضوعات به شمول حمایت فوری بشری به مردم افغانستان بحث کرده و تعهد شان را برای فراهم آوری کمک‌های بشری مستقیماً به مردم افغانستان از طریق سازمان‌های مستقل بین المللی تصریح کردند. ​

ماریو دراگی، صدر اعظم ایتالیا در حالی این نشست مجازی را میزبانی کرد که نگرانی‌ها در مورد فاجعهٔ بشری در حال ظهور در افغانستان پس از برگشت طالبان به قدرت، در حال افزایش است.

پس از تسلط دوبارهٔ طالبان بر افغانستان به تاریخ ۱۵ اگست، این کشور از قبل به دلیل جنگ و خشکسالی درگیر فقر شدید بود، اما اقتصاد آن سقوط نکرده بود.

رهبران ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان، به شمول امریکا، بریتانیا، کانادا، هند، عربستان سعودی، کشورهای اتحادیهٔ اروپا و امریکای لاتین بر مبارزه علیه دهشت افگنی، آزادی گشت و گذار در داخل این کشور و مرز‌های باز بحث کردند.

ولادمیر پوتین، رییس جمهور روسیه و شی جینپنگ، رییس جمهور چین در این نشست اشتراک نکرده بودند.

صدر اعظم ایتالیا افزود که کشورهای گروه ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان باید تماس‌های شان را با حکومت طالبان نگهدارند، اما این به معنی به رسمیت شناختن حکومت طالبان نخواهد بود.

صدر اعظم ایتالیا اضافه کرد که بدون تعامل با طالبان کمک با مردم افغانستان دشوار خواهد بود.

او پس از این نشست در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که اشتراک کنندگان این نشست توافق کردند که به بحران بشری و حفظ حقوق زنان در افغانستان باید رسیدگی صورت گیرد.

این در حالی است که اتحادیهٔ اروپا امروز کمک یک میلیارد دالری با افغانستان را اعلام کرده گفت که این سرمایه‌گزاری در بخش ثبات و امنیت است. ​اتحادیه اروپا یک میلیاردیورو به افغانستان و همسایه‌‌‌هایش کمک می‌کند.

اورسلا فون درلاین، رییس کمیسیون اتحادیهٔ اروپا، در یک تویت نوشت که این بستهٔ کمکی را در جریان این نشست اعلام خواهد کرد و اظهار امیدواری کرد که کشور های دیگر نیز بر آن بیافزایند.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد در این نشست در مورد چگونگی نقش ملل متحد در رهبری رسیدگی به مشکلات افغانستان صحبت کرد، زیرا به گفتهٔ او سایر کشور‌ها نمی‌خواهند روابط مستقیم با گروه طالبان داشته باشند.

آقای گوتیرش یک روز پیش گفت که بحران بشری ۱۸ میلیون نفر، نصف جمعیت، افغانستان را متاثر کرده است و ماموریت گستردهٔ معاونت ملل متحد در حالی جریان دارد که زمستان در راه است.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده وضعیت افغانستان،‌ به شمول مبارزه با تهدیدات گروه شاخهٔ خراسان داعش را با سران گروه جی-۲۰ به بحث گرفت.

قصر سفید با نشر بیانیه‌ای گفت که رهبران این گروه به ترویج حقوق بشری بنیادی تمام افغان‌ها، به شمول زنان، دختران و اعضای‌ گروه‌های اقلیت تعهد کردند.

در این بیانیه آمده است که ایالات متحده از نزدیک با جامعهٔ بین المللی با استفاده از اقدامات دپلوماتیک، بشری و اقتصادی برای رسیدگی به وضعیت و حمایت از مردم افغانستان کار خواهد کرد.

نرندرا مودی، صدر اعظم هند نیز بر مبارزه علیه دهشت افگنی تاکید کرده گفت که نباید افغانستان یک بار دیگر به منبع افراطگرایی و تروریزم منطقه‌ای یا جهانی مبدل شود.

آقای مودی افزود که برای حفظ دست آورد‌های اجتماعی و اقتصادی ۲۰ ساله در افغانستان و برای جلوگیری از گسترش عقاید افراطی، در این کشور باید یک حکومت همه شمول به میان بیاید که زنان و اقلیت‌ها در آن شامل باشند.

صدر اعظم هند گفت که جامعهٔ جهانی باید یک پاسخ متحد بین المللی را برای رسیدگی به مشکل افغانستان ایجاد کند در غیر آن آوردن تغییرات مطلوب در این کشور دشوار خواهد بود.

انگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در این نشست گروه جی۲۰ گفت که کشوراش هنوز آماده نیست حکومت طالبان را در افغانستان به رسمیت بشناسد، زیرا این حکومت معیار‌های همه‌شمولی را تکمیل نکرده است که از آن تقاضا شده بود.

با آنهم خانم مرکل تعهد ۶۰۰ میلیون یوروی برلین با افغانستان را یک بار دیگر تصریح کرد.

او در یک کنفرانس خبری گفت که به سازمان‌های ملل متحد باید دسترسی کامل داده شود تا آنان کمک‌های بشری را به مردم افغانستان برسانند.

در این نشست، رهبران پاکستان و ایران دعوت نشده بودند.

گروه جی۲۰ پس از این نشست در یک بیانیهٔ مشترک از طالبان خواستند تا جلو گروه‌های تندروی را که در افغانستان فعالیت دارند بگیرند.

رهبران این کشورهای بزرگ اقتصادی گفتند که برنامه‌های بشری آینده به افغانستان باید بر زنان و دختران و گذار مصوون افغان‌ها متمرکز باشد که می‌خواهند آن کشور را ترک کنند.

XS
SM
MD
LG