لینک های دسترسی

Breaking News

تقریباً همه افغان‌ها در 'رنج' به سر می‌برند‌ - گلوپ


نظر سنجی که توسط گلوپ انجام شده، نشان می دهد که ۹۴ در صد مردم افغانستان در رنج به سر می برند و بیش از ۵۰ در صد جمعیت آن کشور خواهان ترک افغانستان استند
نظر سنجی که توسط گلوپ انجام شده، نشان می دهد که ۹۴ در صد مردم افغانستان در رنج به سر می برند و بیش از ۵۰ در صد جمعیت آن کشور خواهان ترک افغانستان استند

بر اساس یافته‌های یک سروی تازه انجام شده، ۹۴ در صد شهروندان افغانستان وضعیت زندگی‌شان را به اندازه‌ای ضعیف ارزیابی می‌کنند که رنج تلقی می‌شود.

این بررسی که توسط گلوپ (Gallup) انجام شده، نشان می‌دهد که رنجی را که افغان‌ها در حال حاضر متحمل می‌شوند، نه تنها یک ریکارد بالا برای این کشور است، بلکه بالاترین ریکاردی است که گلوپ برای هر کشور دیگر از سال ۲۰۰۵ به این‌سو شاهد آن بوده است.

یافته ها نشان می‌دهد که رنجی که شهروندان افغانستان با آن مواجه اند، شامل زنان و مردان می‌شود، اما زنان اندکی بیشتر از مردان در رنج به سر می‌برند.

یافته‌های این سروی نشان می‌دهد از جمله افرادیکه در آن اشتراک کرده اند،‌ ۹۶ درصد زنان و ۹۲ درصد مردان وضعیت زندگی‌شان را به گونه‌ای ارزیابی کرده اند که نشان‌دهندهٔ رنج است. این نخستین‌بار است که زنان بیشتر از مردان در ردهٔ رنج قرار گرفته اند.

عوامل رنج افغان‌ها

بر اساس یافته‌های این سروی، از هر چهار افغان، سه نفر آن‌ها، ۷۵ درصد، قادر به تهیه غذای مورد نیاز خانواده های خود نیستند.

این سطح ناتوانی مشابه به وضعیت سال ۲۰۱۹ میلادی است، اما تفاوت میان زنان و مردان وجود دارد. در سال گذشته،‌ ۸۲ زنان و ۶۹ در صد مردان برای تهیه غذا با مشکل مواجه بودند.

بر بنیاد یافته‌های این سروی، از میان هر ۱۰ افغان،‌ تقریباً شش نفر آن، ۵۸ درصد، قادر نیستند تا سرپناه مناسبی برای خانواده‌شان فراهم کنند. این وضعیت مشابه به سال ۲۰۰۸ میلادی است. اما بیشتر زنان، ۶۲ درصد، نسبت به مردان، ۵۵ درصد، برای تامین سرپناه مناسب برای خانواده‌شان تلاش کردند.

یافته این سروی همچنین نشان می‌دهد که پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، زنان و مردان شاهد بد رفتاری با زنان بوده اند.

علاوه بر آن، پس از تسلط مجدد طالبان در افغانستان، درصد افغان‌هایی که گفته اند با زنان در کشورشان با احترام و وقار رفتار می‌شود، به ۳۱ درصد کاهش یافته است.

اما تفاوت دیدگاه میان زنان و مردان در این مورد وجود دارد. فقط ۲۶ درصد زنان و ۳۷ درصد مردان احساس می‌کنند که خانم‌ها در افغانستان مورد احترام و وقار قرار می‌گیرند. در سال‌های گذشته،‌ زنان کمتر از مردان این احساس را داشتند، اما سال ۲۰۲۱ متفاوت بود.

برای نخستین‌بار در تاریخ سروی گلوپ در افغانستان، اکثریت مردان در افغانستان،‌ ۶۰ درصد، احساس نمی‌کنند که با زنان با احترام و کرامت رفتار می‌شود. قبل بر این،‌ اکثر مردان احساس می‌کردند که با زنان برخورد محترمانه صورت می‌گیرد.

افرایش تمایل به ترک کشور

یافته‌های این سروی همچنین نشان می‌دهد که اکثر شهروندان افغانستان خواهان ترک کشورش‌شان استند.

برای نخستین‌بار،‌ اکثر افغان‌ها،‌ ۵۳ درصد، اشتراک کنندگان این سروی، گفته اند اگر بتوانند، کشور‌شان را برای همیشه ترک خواهند کرد. کسانیکه خواهان ترک کشورش‌شان استند، می‌خواهان به ترکیه بروند. آلمان، کانادا و ایالات متحده به ترتیب در رده‌های بعدی قرار دارند.

اکثریت مردان،‌ ۵۶ درصد و نیم جمعیت زنان، ۵۰ درصد، گفته اند که می‌خواهند برای همیش کشورش‌شان را ترک کرد.

افزایش مخالفت با ایالات متحده پس از خروج امریکا

یافته‌های سروی همچنین نشان می‌دهد که پس از خروج کامل قوای ایالات متحده از افغانستان، مخالفت با رهبری امریکا در این کشور افزایش یافته است. بر اساس نظر سنجی که در سال ۲۰۱۹ صورت گرفته بود، ۱۴ درصد با رهبری ایالات متحده موافق و ۱۷ درصد مخالف بودند. اما حال مخالفت با رهبری ایالات متحده حال به ۸۴ درصد افزایش یافته است.

بر بنیاد سروی گلوپ، افغان‌ها حال ایالات متحده و روسیه را با عین دید می‌بینند، فقط ۱۳ در صد آن‌ها را تایید می‌کند، اما ۷۶ درصد آنان از رهبری روسیه ابراز رضایت کرده اند.

یافته‌های این سروی نشان می‌دهد که شهروندان افغانستان به رهبری آلمان و چین نسبتاً نظر مثبت دارند، اما شماری اندک آنان رهبری کشور‌های خارجی را تایید می‌کنند.

XS
SM
MD
LG