لینک های دسترسی

Breaking News

میانمار در محکمۀ جهان به نسل کشی مسلمانان متهم شد


گامبیا به نمایندگی از سازمان همکاری‌های اسلامی به خاطر "نسل کشی اقلیت مسلمان در میانمار" به محکمۀ بین المللی عدالت سازمان ملل متحد که به نام "محکمۀ جهان" نیز یاد می‌شود، عارض شده است.

خبرگزاری اسوشیتدپرس گزارش داده است که اقامه دعوای گامبیا روز دوشنبه ۱۱ نومبر (۲۰ عقرب) به محکمۀ بین المللی عدالت پیشکش شد.

ابوبکر ماری تامبادو، وزیر عدلیۀ گامبیا به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته است که این اقامۀ دعوا "پیام روشنی به میانمار و جامعۀ جهانی می‌فرستد که دنیا در برابر قساوت‌های هولناک که در اطراف ما رخ می‌دهد، نباید نظاره‌گر باشد و دست به کار نشود."

آقای تامبادو گفت: "برای نسل ما جای شرم است که برای توقف نسل‌کشی که در برابر چشمان مان اتفاق می‌افتد، دست به کار نشویم".

قوای نظامی میانمار در ماه اگست ۲۰۱۷ عملیات گستردۀ ضد شورش را در واکنش به حملات شورشیان در ولایت عمدتاً مسلمان نشین راخین راه اندازی کرد.

اردوی میانمار متهم است که در جریان عملیات در راخین مرتکب تجاوز جنسی گروهی، کشتار و آتش زدن خانه‌های مسلمانان شده است. افزون بر این، عملیات نظامی در راخین سبب شد که بیش از ۷۰۰ هزار مسلمان روهینگیایی به بنگله دیش فرار کنند.

رییس هیات حقیقت‌یاب ملل متحد نیز ماه گذشته از "خطر جدی وقوع دوبارۀ نسل کشی" در میانمار هشدار داد. گزارش نهایی این هیات که ماه سپتمبر نشر شد، سفارش کرده است که میانمار به خاطر "نسل کشی مسلمانان روهینگیایی" باید به مراجع عدلی و قضایی بین المللی حسابده باشد.

هاو دو سوان، نمایندۀ میانمار در سازمان ملل متحد، گزارش هیات حقیقت‌یاب این سازمان را "یک جانبه" و "مبتنی بر معلومات نادرست منابع دست دوم" عنوان کرد.

پرم پریت سینگ، رییس بخش عدالت بین المللی در سازمان دیدبان حقوق بشر گفته است که عریضۀ پیشکش شده به محکمۀ بین المللی عدالت، وضعیت را برای میانمار تغییر خواهد داد.

خانم سینگ از سایر کشورهای جهان خواست تا از این اقامۀ دعوا که به گفتۀ وی منجر به توقف بدرفتاری با مسلمانان روهینگیایی شده می‌تواند، حمایت کنند.

محکمۀ بین المللی جرایم نیز در ماه جولای از محکمۀ بین المللی عدالت خواست تا در مورد "ادعاهای ارتکاب جنایات علیه بشریت بر مسلمانان روهینگیا" تحقیقات رسمی را آغاز کند.

XS
SM
MD
LG