لینک های دسترسی

Breaking News

شبکۀ حقانی – از پیدایش تا امروز


شبکۀ حقانی ابتدا توسط جلاالدین حقانی که در سال های ١٩٨٠ در برابر اشغال شوروی سابق می جنگید، بنیانگذاری شد
شبکۀ حقانی ابتدا توسط جلاالدین حقانی که در سال های ١٩٨٠ در برابر اشغال شوروی سابق می جنگید، بنیانگذاری شد

با تشدید حملات انتحاری اخیر در افغانستان، وزارت دفاع ملی یک بار دیگر بر سرکوب گروه های دهشت افگن تاکید کرده است.

کابل همواره شبکۀ حقانی را به دست داشتن در این حملات مرگبار متهم کرده و وزارت دفاع افغانستان تاکید کرده که این شبکه حمایت ادارۀ استخبارات پاکستان یا آی.اس.آی را باخود دارد.

پرسش اینست که حقانی چگونه یک شبکه است؟ رهبری این گروه در کجا موقعیت دارد؟ و این شبکه چرا به پاکستان ربط داده می شود؟

شبکۀ حقانی که در گذشته یکی از ابزار های مهم برای ادارۀ استخبارات مرکزی امریکا یا سی.آی.ای دانسته میشد، حال یکی از خطرناکترین جناح جنگی در برابر نیروهای خارجی در افغانستان تلقی می شود.

این شبکه که در راس آن اکنون سراج الدین حقانی قرار دارد، پس از ورود نیروهای امریکایی به افغانستان، همواره به انجام حملات مرگبار در آن کشور متهم می باشد.

سراج الدین حقانی، رهبر امروز شبکۀ حقانی
سراج الدین حقانی، رهبر امروز شبکۀ حقانی

نهادهای امنیتی پاکستان از دیر زمان به این سو متهم به داشتن روابط با شبکۀ حقانی بوده است. مایک مولن، لوی درستیزعمومی سابق قوای مسلح امریکا، شبکۀ حقانی را یک "سلاح حقیقی" ادارۀ استخبارات پاکستان یا آی.اسی.آی عنوان کرده بود.

در عین حال، مایکل کوگلمن، تحلیلگر در مرکز تحقیقاتی ویلسن در واشنگتن می گوید "هر زمانی که مقامات امریکایی روی عمده ترین نگرانی صحبت می کنند، آنان همیشه در مورد شبکۀ حقانی سخن میزنند."

شبکۀ حقانی ابتدا توسط جلاالدین حقانی یکی از مجاهدین افغان که در سال های ١٩٨٠ به همکاری امریکا و پاکستان در برابر اشغال شوروی سابق می جنگید، بنیانگذاری شد.

جلاالدین حقانی بخاطر شجاعت و اداره اش توجۀ سی.آی.ای را به خود جلب کرد، حتی که چارلی ویلسن یکی از قانونگذاران امریکایی نیز شخصاً با او ملاقات کرد.

جلاالدین حقانی با داشتن تسلط کامل به زبان عربی، توانست تا روابط نزدیک با مجاهدین عرب تبار به مانند اسامه بن لادن نیز داشته باشد. شبکۀ حقانی حال در فهرست گروه های دهشت افگن ایالات متحده قرار دارد.

جلاالدین حقانی، بانی شبکۀ حقانی
جلاالدین حقانی، بانی شبکۀ حقانی

پس از آغاز حملات ایالات متحدۀ امریکا در برابر رژیم طالبان در افغانستان، جنگجویان این گروه به پاکستان فرار کردند و برای فعالیت‎ های خود منطقۀ میرانشاه در وزیرستان شمالی را انتخاب کردند.

نیروهای امریکایی مکرراً حملات طیاره‎ های بی سرنشین را بخاطر هدف قرار دادن این شبکه در وزیرستان شمالی انجام داده اند.

با وجود آن که اردوی پاکستان چندین بار از راه اندازی عملیات نظامی علیۀ گروه‎ های شورشی در وزیرستان شمالی خبر داده اند، اما مقام‎ های افغان همواره ادعا کرده اند که جنگجویان شبکۀ حقانی از این عملیات‎ ها در امان میمانند و برای از بین بردن این گروه،پاکستان اقدام جدی نکرده ‎است.

پاکستان همچنان رقیب دیرینه ‎اش هند را بگونۀ یک خطر جدی تلقی می‎ کند و بخاطر حضور آن کشور در افغانستان همواره ابراز نگرانی کرده ‎است.

شبکۀ حقانی بخاطر هدف قرار دادن تاسیسات هند در افغانستان چندین بار متهم شده‎ است. به باور تحلیلگران، پاکستان شبکه حقانی و سایر گروه‎ های مسلح مانند طالبان افغان را به عنوان یک ابزار مهم بخاطر جلوگیری از حضور هند در افغانستان تلقی می‎ کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، سیاستمداران و مقام‎ های سابق نظامی پاکستان بگونۀ خصوصی داشتن روابط میان اسلام آباد و گروۀ حقانی را برای کشورشان حیاتی خوانده ‎اند.

واشنگتن مدت هاست که بالای اسلام آباد فشار میاورد تا جلو فعالیت گروه ‎های شورشی مسلح به ویژه شبکۀ حقانی را بگیرد.

دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده هنگام اعلام استراتژی جدیداش برای افغانستان و جنوب آسیا، پاکستان را به بازی دوگانه در افغانستان و به حمایت از گروه‎های شورشی متهم کرد.

اسلام آباد این ادعای رئیس جمهور ترمپ را رد کرده و گفته است که واشنگتن قربانی هزاران شهروند پاکستانی را در راه مبارزه با دهشت افگنی نادیده می گیرد.

شبکۀ حقانی – از پیدایش تا امروز
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:14 0:00

XS
SM
MD
LG