لینک های دسترسی

Breaking News

سرطان دهانه رحم و بیماری های ویروسی کبد


با معاینات لابراتواری میتوان امراض ویروسی کبد را تشخیص نمود
با معاینات لابراتواری میتوان امراض ویروسی کبد را تشخیص نمود

ساخت واکسین ویروس پاپیلومای انسانی یا زخ و دانه های مکروبی که بعضآ سرطان زا می باشد، در ایالات متحده بحث های داغ صحی را تشکیل داده که تنها راه انتقال آن مقاربت جنسی با شخص مصاب می باشد.

این واکسین برای نخستین بار به خاطر جلوگیری از سرطان های دهانۀ رحم معرفی شد. سرطان عنق رحم که یکی از شایع ترین سرطان ها در نزد زنان سراسر جهان می باشد.

بر علاوه، واکسین پاپیلومای انسانی، انسان را در برابر سرطان های جلدی، دهن، آلت تناسلی و نواحی معقد هم مصؤن نگهمیدارد. ولی این واکسین بسیار پرهزینه بوده و گرانی آن باعث شده تعداد زیادی از اطفالف توانایی خریداری آن را نداشته و از تطبیق آن بی بهره بمانند. گزارشی در مورد ساخت واکسین امراض ویروسی پاپیلوما را میتوانید درینجا مشاهده کنید:

در مورد ساخت واکسین چی میدانید؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:29 0:00

تشویق کنندۀ روابط جنسی

این بحث در ایالات متحده تا حدی زیادی جنجال برانگیز شده بود، زیرا برخی از والدین به این عقیده اند که ممکن این واکسین باعث تشویق روابط جنسی غیر اخلاقی نزد فرزندان شان گردد.

پژوهشگران صحی به این باور رسیده اند که این واکسین باید در زمان طفولیت تطبیق گردد. داکتر سایمن دابسن از پوهنتون برتش کولمبیا می گوید "ضروری است که اطفال در برابر مکروب های اچ پی وی که سبب امراض می شود در سنین نوجوانی وقایه گردند."

به گفته وی به احتمال زیاد این میکروب ها از طریق روابط جنسی انتقال می کنند. اکنون در ایالات متحده یک بر سه درصد اطفال این واکسین را اخذ میکنند. اما مطالعه که از سوی مرکز وقایه و کنترول امراض صورت گرفته نشان می دهد که در سال های اخیر، ویروس "اچ پی وی" در میان دختران نوجوان، ۵۰ در صد کاهش یافته است.

تقریبا ۷۹ میلیون امریکایی که عمرشان حدود ۲۰ سال است به ویروس "اچ پی وی" دچار می باشند. این ویروس گاهی به صورت خود به خودی محار میشود اما مرکز کنترول و و قایۀ امراض می گوید هر سال این ویروس حدود ۱۹ هزار زن را به خاطر ابتلا به سرطان ها ازبین می برد .

سرایت در نزد مرد ها

از سوی دیگر، حدود هشت هزار مرد را که بیشتر آنها به سرطان دهن دچار می شوند هم هلاک می سازد.معمولاً این واکسین در یک دوره با تطبیق سه دوز تکمیل می گردد.

یک مطالعه جدید در کانادا نشان داده که برای وقایه اطفال ۹ تا ۱۲سال، ممکن دو دوز واکسین موثر باشد. اما سه دوز آن برای وقایۀ افراد بین سنین ۱۶ تا ۲۶ سال توصیه کرده اند.

هیپاتیت در افغانستان

بیست هشتم جولای، با روز جهانی مبارزه با هیپتایت مصادف است. هیپتایت یا التهاب ویروسی کبد یا جگر، که بعضی اوقات کشنده هم می باشد، در بعضی حالات تا زمانی که بیمار را به طور کلی آسیب پذیر می سازد، هیچ علایمی از خود تبارز نمی دهد.

سرایت این بیماری از طرق مختلف از جمله مقاربت های جنسی ، خالکوبی و ترانسفیوژن خون خوانده شده است. اکنون این بیماری با روش های مدرن طبی قابل وقایه است.

آقای شمس گفت که یک شخص می تواند در اثر ابتلا به آن بیماری مرض تلف شود و در بعضی اوقات "باعث سرطان های کبد شده و به مرگ مریض نیز می انجامد."

پیشگیری زردی سیاه

به گفته آقای شمس پیشگیری هیپاتیت بی- که بنام زردی سیاه نیز شهره می باشد - از سال ۱۹۹۲ به اینسو، توسط یک نوع واکسین مقدور است که در اکثر کشور های جهان قابل تطبیق بوده و ۹۵ در صد موثر می باشد.

داکتر شمس گفت که گرچه تا هنوز این واکسین به شکل عمومی در افغانستان تطبیق نمیگردد اما بصورت محدود قابل تطبیق است. داکتر شمس قیمت این واکسین را نظر به بیماری و تلف شدن یک فرد بی ارزش خوانده و افزودحتی یک دوز واکسین هیپاتیت بی ، کمتر از ۱۰ دالر امریکایی ارزش دارد.

داکتر شمس می گوید که استفاده از مواد مخدر، وسایل جراحی ناپاک و منتن و به ویژه سورنج های مصاب که توسط چند نفر استفاده می شود، از دلایل عمدۀ افزایش و انتقال این بیماری در نزد انسان ها تلقی می گردد.

گرچه تا حال ارقام دقیق مبتلایان به این مرض شناسایی نشده اما قرار گفته داکتر شمس این بیماری در افغانستان رو به افزایش است. در مورد امراض ویروسی کبد با داکتر متخصص از برتانیه از طریق سکایپ صحبت نمودیم که درینجا تماشا کرده میتوانید:

داکتر امان شمس: امراض ویروسی کبد روبه افزایش است
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:30 0:00

XS
SM
MD
LG