لینک های دسترسی

Breaking News

فلم استخدام دختران اروپایی توسط داعش در جشنوارۀ برلین


در این فلم، شیزاد لطیف، در نقش بلال، تندرو داعش، کار کرده و ویلین کین، در نقش، خبرنگار بریتانیایی نقش بازی کرده است
در این فلم، شیزاد لطیف، در نقش بلال، تندرو داعش، کار کرده و ویلین کین، در نقش، خبرنگار بریتانیایی نقش بازی کرده است

در جشنواره فلم برلین فلمی به نمایش گذاشته شد که چگونگی استخدام دختران جوان اروپایی را توسط گروه دولت اسلامی یا داعش به بررسی می گیرد.

در این فلم، امی ویتاکر که یک روزنامه نگار بریتانیایی است، به گونۀ مخفی و در لفافۀ یک زن مسلمان فعالیت گروه دولت اسلامی یا داعش را مورد تحقیق بررسی قرار داده است.

ویتاکر به منظور موشگافی فعالیت داعش، برای خود یک صفحۀ فیسبوک جعلی ایجاد کرد و خود را ملودی نلسن معرفی کرده و چنین وانمود کرده که گویا تازه به اسلام رو آورده است.

ویتاکر بر جلب اعتماد تندروان داعش در این فلم چنین وانمود می کند که گویا از خالکوبی که در بدن اش صورت گرفته ، متنفر است و در عین حال تا اندازۀ لسان عربی آموخته و با حجاب اسلامی خود را ملبس کرده است.

چند روز پس از ایجاد صفحۀ جعلی فیسبوک، این روزنامه نگار بریتانیایی با یکی از تندروان داعش به نام "بلال" از طریق فیسبوک هم صحبت می شود و هر روز برای ساعت ها با او صحبت می کند.

اما به تدریج این روزنامه نگار بریتانیایی متوجه می شود که علاقمند و مجذوب این تندرو داعش شده است.

ویلن کین، بازیگری که در نقش امی ویتاکر کار می کند، می گوید که سر وکار با انترنت "برای همۀ ما خطرناک است" زیرا به گفتۀ او در هر موضوع دسترسی بیش از حد وجود دارد و "اساساً از طریق انترنت می توانید به هر کاری متوسل شوید و این جهان نو است که ما در آن زندگی می کنیم."

به گفتۀ کین، این فلم نشان می دهد که از طریق انترنت یک فرد می تواند در هر شرایطی تحت تاثیر قرار بگیرد.

بلال که در این فلم اصلاً از لندن است، وظیفۀ خود را "کشتار مردم" در سوریه معرفی می کند، اما به ملودی که با او از طریق فیسبوک معرفی شده، وعده می دهد که با او مثل یک ملکه برخورد خواهد کرد.

شهزاد لطیف که نقش بلال را در این فلم بازی می کند، به ملودی یک خانۀ رهایشی مجلل را نشان می دهد، خانه‌ای که در آینده ملودی در آن زندگی خواهد کرد.

کین می گوید که زنان در اغلب موارد، رویاهایی در مورد رابطۀ عاشقانه دارند، و بلال خواست رویایی امی ویتاکر به طور عالی بازی کرده است.

تیمور بیک مامبیتوو، کارگردان این فلم، می گوید که این فلم نکات ضعف و آسیب پذیری افراد را در مقابل انترنت به نمایش می گذارد.

آقای بیک مامبیتوو افزود "این فلم در مورد تنهایی ما است؛ در مورد این است که ما امروز کی استیم؛ تا چه اندازه زندگی ما در مقابل پردۀ {انترنت} سپری می شود؛ زمانیکه به انترنت مجذوب می شویم، تا چه اندازه آسیب پذیر می شویم و تا چه اندازه {انترنت} می تواند خطرناک باشد."

کارگردان این فلم می گوید فعالیت در انترنت، واقعیت زندگی امروز بشر است و تاکید می کند که "اگر ۱۵ ساعت در روز بیدار باشم، نیم این مدت سر و کارم از طریق آیفون، لپ تاپ و دسک تاپ با انترنت است و امروز مهم ترین وقایع در زندگی من در صفحۀ انترنت رخ می دهد."

این فلم بر اساس یک گزارش واقعی یک روزنامه نگار فرانسوی به نام آنا ارلل تهیه شده است. این روزنامه نگار فرانسوی که به صورت مخفی فعالیت می کرد، یافته های خود را به صورت یک گزارش در دسامبر ۲۰۱۴ نشر کرد.

فعالیت مخفی این روزنامه نگار فرانسوی، موجب دستگیری شش تن از تندروان داعش که مصروف استخدام جوانان اروپایی بودند، گردید.

این فلم یکی از ۴۰۰ فلمی است که در جشنوارۀ فلم برلین به نمایش گذاشته می شود و قرار است که این جشنواره به تاریخ ۲۵ فبروری، خاتمه یابد.

XS
SM
MD
LG