لینک های دسترسی

Breaking News

تبادله زندانیان میان ایالات متحده و ایران


جیسون رضائیان در سال ٢٠١٢ به ریاست دفتر روزنامه واشنگتن پست در تهران منصوب شد.
جیسون رضائیان در سال ٢٠١٢ به ریاست دفتر روزنامه واشنگتن پست در تهران منصوب شد.

متیو تریویتیک یک تن از این زندانیان رها شده ناوقت روز یکشنبه با خانواده خود در شهر بوستون پیوست. سایر رها شده گان هر یک جیسون رضائیان، امیر حکمتی، سعید عابدینی و نصرت الله خسروی، در یک شفاخانۀ نظامی امریکا در آلمان تحت مراقبت صحی قرار دارند.

رهایی این زندانیان به روز شنبه اندکی بعد از ان صورت گرفت که ایران و دیپلومات های غربی در ویانا تطبیق توافقنامه اتومی میان قدرت های غربی و ایران را اعلام کردند.

در همین حال یک روز پس از آن هفت مرد ایرانی که در بازداشت ایالات متحده قرارد داشتند، رها شدند.

باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده امریکا ضمن استقبال از رهایی زندانیان این اقدام را بشردوستانه توصیف کرد.

"در یک اقدام متقابل و بشردوستانه، شش امریکایی ایرانی تبار و یک ایرانی، که در ایالات متحده مدت حبس را میگذراندند و یا هم انتظار محاکمۀ خود را داشتند، مورد عفو قرار میگیرند. این افراد متهم به دهشت افگنی یا کدام خلاف رفتاری خشونت بار نیستند، اینها افراد ملکی اند، و رهایی آنها، یک حسن نیت استثنایی در برابر ایران است."

رها شده گان امریکایی کی ها اند و چرا زندانی شده بودند؟

متیو تریویتیک: پژوهشگر و محصل امریکایی برای ۴۰ روز در زندان اوین بازداشت بود. وی در ماه سپتمبر برای یک دوره چهارماهه فراگیری زبان به ایران سفر کرد. در مورد علت بازداشت آقای تریویتیک جزئیات در دست نیست.

جیسون رضائیان​: ٣٩ سال سن دارد و از اهالی کالیفرونیا میباشد. وی در سال ٢٠١٢ به ریاست دفتر روزنامه واشنگتن پست در تهران منصوب شد. اقای رضائیان در جولای ۲۰۱۴ به اتهام جاسوسی در ایران بازداشت شد.

امیر حکمتی: عضو پیشین نیروهای بحری امریکا از اهالی مشیگن میباشد. وی از سال ۲۰۱۱ بدینسو زندانی بود. اقای حکمتی در ماموریت عراق خدمت کرده و در هنگام سفر برای دیدار از خانواده اش به اتهام جاسوسی بازداشت شد.

سعید عابدینی: ۳۵ سال سن دارد و کشیش مسحیی است. وی در جولائ ۲۰۱۲ هنگام بازدید از خانوداه اش در تهران بازداشت شد. به اساس گزارش واشنگتن پوست، عابدینی به اتهام ساختن کلیسا های خانگی زندانی بود.

نصرت الله خسروی: در مورد آقای خسروی اطلاعاتی اندکی در دست است. منابع به شبکه سی ان ان گفته است که وی تاجر بوده است.

گزارش: احمد شکیب دوست، همکار صدای امریکا

XS
SM
MD
LG