لینک های دسترسی

Breaking News

جان بولتن: ترمپ آنچه می گوید، به آن عمل می کند


جان بولتن مشاور امنیت ملی رئیس جمهور ایالات متحده می گوید دونالد ترمپ هر آنچه می گوید به آن عمل نیز می کند.

آقای بولتن در مصاحبه ای اختصاصی با صدای امریکا گفت که ادارۀ رئیس جمهور ترمپ تمام تعهدات مبارزات انتخاباتی اش را عملی می سازد.

آقای بولتن گفت " او [رئیس جمهور ترمپ] وارث مشکلات بسیاری است، ایران، کوریای شمالی و شرق میانه. به این مشکلات در دولت رئیس جمهو اوباما یا پرداخته نشد یا برخورد نادرستی با آنها صورت گرفت و تصحیح آنها بخش بزرگی از مسوولیت رئیس جمهور ترمپ است."

آقای بولتن تصمیم و اقدام عملی رئیس جمهور ترمپ در انتقال سفارت امریکا به بیت المقدس در اسرائیل را پیامی به جهان خواند که "وقتی وعده‌ای می‌دهد، آن را عملی می‌کند."

ایالات متحده روز دوشنبه سفارت خود را از تل ابیب به بیت المقدس انتقال می دهد. قرار است ایوانکا ترمپ، دختر رئیس جمهور ترمپ، و جرید کوشنر، داماد رئیس جمهوری امریکا در مراسم افتتاح سفارت ایالات متحده در بیت المقدس اشتراک خواهند کرد.

آقای بولتن در رابطه به انتقال سفارت امریکا به بیت المقدس گفت "تاثیر این تصمیم صرفاً به اوضاع در اسرائیل محدود نمی‌شود، بلکه پیامی به رهبران در سراسر جهان است که او [رئیس جمهور ترمپ] وقتی قولی می‌دهد، آن را انجام می‌دهد. به نظر من با تصمیم اخیرش برای خروج از توافق اتمی با ایران که او همواره در مبارزات انتخاباتی درباره‌اش صحبت می‌کرد و پس از کسب مقام ریاست جمهوری نیز به روشنی تاکید کرد که توافق وحشتناکی است، پیگیرانه به آنچه در دو سال گذشته گفته بود، عمل کرد."

رئیس جمهور ترمپ هفتۀ گذشته به صورت رسمی از توافق هسته ای ایران که در سال ۲۰۱۵ میان ایران و گروه پنج بر علاوه یک صورت گرفته بود، خارج شد.

آقای بولتن در واکنش به سوالی که آیا ایران مجبور به مذاکره خواهد شد، یا صحنه برای رویارویی بین دو کشور آماده خواهد گردید گفت که چنین رویارویی‌ای صورت نخواهد گرفت.

آقای بولتن افزود" من فکر نمی‌کنم رویارویی صورت گیرد. به نظر من وقتی تعزیرات امریکا اعمال شود، قطعا بر اروپا تاثیر خواهد گذاشت. سرمایه گذاری آنها در ایران کاهش خواهد یافت و آن وقت ایران با شرایط دشواری مواجه خواهد شد زیرا می خواهد برای منافع اقتصادی خود که تا به حال به سمتش سرازیر شده بود، توافق را با اروپا حفظ کند. این منافع به زودی قطع خواهد شد."

مشاور امنیت ملی ایالات متحده همچنین تاکید کرد که پس از خروج امریکا از توافق هسته ای " به باور من، حفظ اوضاع برای ایران بسیار بسیار دشوار خواهد بود."

آقای بولتن ضمن انتقاد از برخورد ادارۀ بارک اوباما، رئیس جمهور پیشین امریکا، گفت ادارۀ پیشین ایالات متحده پول های مسدود شدۀ ایران را پس از توافق هسته ای به ایران پرداخت و تهران از آن پول ها برای جنگ با اسرائیل بین حزب الله، یمن و سوریه توزیع کرد.

مشاور امنیت ملی امریکا افزود که " مشکل بنیادین توافق فقط این است که به نفع منافع استراتیژیک امریکا نبود. توافق به طرزی موثر از تلاش ایران برای تولید سلاح‌های اتمی جلوگیری نکرد. ما زمانی وارد توافق شدیم که به غیر از اطلاعاتی که منابع اطلاعاتی خودمان درباره برنامه نظامی ایران ارائه دادند، هیچ اطلاعات دیگری نداشتیم و ادارۀ بین المللی انرژی اتمی راهکارهای کافی برای بازرسی نداشت. از این رو، مطمئن استیم که توافق بر اساس دروغ ایران در باره انگیزه‌های نظامی‌اش استوار بوده است و اطلاعات اخیری که اسرائیل افشا کرد، بر این دروغ صحت گذاشته است."

اخیراً بنیامین نتانیاهو، صدراعظم اسرائیل، اسنادی را فاش کرد و ادعا کرد که ایران هنوز هم در صدد تولید سلاح اتمی است.

آقای بولتن همچنین تاکید کرد که خروج امریکا از توافق هسته ای ایران فرصت حصول توافق با کوریای شمالی را بیشتر می کند، زیرا به باور وی، " کوریای شمالی خواهد گفت که احتمالا به توافقی به خوبی توافق ایران نخواهیم رسید و اگر بخواهیم به توافق دست یابیم، باید بیشتر بر شرایطی باشد که امریکا می خواهد."

XS
SM
MD
LG