لینک های دسترسی

Breaking News

حقانی: امریکا را به دید دشمن نمی‌نگریم؛ خبرهای خوب در مورد آموزش دختران افغان در راه است


یکی از رهبران ارشد طالبان گفته است که افغانستان هرگز به تهدید تروریسی به ایالات متحده مبدل نشده و این گروه به امریکا به دیدۀ دشمن نمی‌نگرند. این مقام طالبان گفته است که به زودی "خبرهای بسیار خوب" در مورد برگشت دختران افغان به مکاتب متوسطه و لیسه شنیده خواهد شد.

سراج الدین حقانی، سرپرست وزارت داخلۀ طالبان و معاون رهبر این گروه، در مصاحبه با شبکۀ خبری سی‌ان‌ان (CNN)با اشاره به اینکه دختران افغان هم اکنون سرگرم آموزش در مکاتب ابتداییه –تا صنف ششم- اند، استدلال کرده است "هیچ کسی" در گروه طالبان مخالف آموزش زنان و دختران نیست.

در آغاز سال تعلیمی در افغانستان، طالبان اجازۀ بازگشایی مکاتب متوسطه و لیسۀ دختران را ندادن،‌ اقدامی که با واکنش گستردۀ بین‌المللی روبرو شد. طالبان گفته اند که حکومت آن گروه "وجیبۀ ملی و شرعی" خود می‌داند تا محیط مصوون آموزشی را برای زنان و دختران فراهم کند.

حقانی به سی‌ان‌ان گفته است که کار برای ایجاد میکانیزمی جریان دارد تا به گفتۀ او، زمینۀ برگشت دختران بالاتر از صنف ششم را به مکاتب فراهم کند. او گفت: "بسیار به زودی شما خبرهای خوبی در این مورد خواهید شنید."

این مقام طالبان ضمن تاکید بر اینکه آموزش دختران باید بر بنیاد "فرهنگ و اصول و قواعد اسلامی" باشد در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت: "ما باید شرایطی را ایجاد کنیم که وقار و امنیت آنان را تضمین کنیم. در این زمینه کار می‌کنیم."

پس از آنکه طالبان در ۱۵ اگست سال گذشته بر افغانستان مسلط شدند، مقررات سختگیرانه را بر زنان وضع کرده اند. وضع محدودیت بر حق کار و آموزش زنان و دختران، ممنوعیت سفر زنان بدون محرم و اجباری کردن حجاب نمونه‌های بارز آن است.

جامعۀ بین المللی تا کنون حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته و به آن گروه هشدار داده است که افزایش محدودیت‌ها بر زنان و دختران افغانستان را بیشتر منزوی ساخته و کشورها و سازمان‌های کمک کننده از حکومت طالبان بیشتر فاصله خواهند گرفت.

روابط با ایالات متحده

سراج الدین‌ حقانی از شورشگری طالبان دفاع کرد و گفت که جنگ آن گروه در دو دهۀ پسین برای دفاع در برابر اشغال افغانستان بوده است. او به سی‌ان‌ان گفت که گروه طالبان در آینده خواستار روابط خوب با ایالات متحده و جامعۀ بین المللی است.

در پاسخ به پرسش که آیا هنوز هم طالبان به امریکا به دیدۀ دشمن می‌نگرند، سراج‌الدین حقانی با اشاره به تماس‌های دپلومات‌های امریکایی با طالبان، به سی‌ان‌ان گفت: "در حال حاضر به آنان [امریکایی‌ها] به صفت دشمن نمی‌نگریم."

سرپرست وزارت داخلۀ طالبان همچنین گفت که طالبان به توافق دوحه با امریکا پابند است که بر اساس آن، گروه طالبان متعهد شده است که افغانستان بار دیگر به لانۀ دهشت افگنان مبدل نشود و هیچ تهدیدی از این کشور متوجه کشور دیگری نباشد.

رضا قاسمی، کارشناس امور صلح و روابط بین‌الملل، می‌گوید که این اظهارات حقانی بر اساس مقوله‌ای معروف بیان شده است و آن اینکه در سیاست دوست و دشمن دایمی وجود ندارد.

او افزود: "به عقیدهٔ من، از دوسال پیش و پس از امضای توافقنامهٔ دوحه، امریکا دیگر دشمن طالبان تلقی نمی‌شد."

آقای قاسمی افزود که حملات بر طالبان در نقاط مختلف افغانستان، مشکلات شدید اقتصادی و مالی، جلب حمایت سیاسی، اقتصادی و نظامی امریکا در برابر جبهه مقاومت و مهمتر از همه، تلاش برای به به رسمیت شناختن این گروه از سوی امریکا، سبب شده است که مقامات رهبری طالبان چنین اظهاراتی را بیان کنند.

اما سید جواد سجادی، کارشناس روابط بین الملل، می‌گوید که از لحاظ تفکر دو کشور در دو قطب متضاد قرار دارند، چون ایالات متحده به عنوان نماد ارزش‌های لیبرال شناخته می‌شود که در کانون آن دموکراسی، آزادی، حقوق بشر، انسان‌گرایی و آزادی رسانه‌ها قرار دارد.

اما در مقابل، در تفکر طالبان دموکراسی، آزادی، حقوق بشر، همدیگرپذیری و تسامح آن طوری که در ایالات متحده جا افتاده، جایی ندارد.

این کارشناس روابط بین‌الملل، روابط کنونی امریکا و طالبان را وضعیتی کرختی بعد از شوک توصیف کرد و افزود: "ایالات متحده و طالبان براساس قرارداد دوحه باید باهم کار می‌کردند و تعامل می‌کردند. ولی تسلط یکبارهٔ طالبان بر کابل و خروج بسیار شتابزدهٔ ایالات متحده از افغانستان روابط طالبان و ایالات متحده را در یک وضعیت خاص قرار داده است."

به گفتۀ آقای سجادی در چنین شرایط خاص، هر دو جانب به گونه‌ای عمل می‌کنند که طرف مقابل برای گرم شدن روابط گام‌های اول را بردارد، طوری که در حال حاضر طالبان منتظر اند که گام اول را ایالات متحده بردارد و برای به رسمیت شناختن حکومت شان مانعی ایجاد نکنند.

از سوی دیگر به باور آقای سجادی، ایالات متحده با سرمایه‌گذاری ۲۰ ساله در افغانستان توقع دارد که طالبان به بخشی از این دستاوردها توجه کنند، حقوق بشر، اقلیتها و زنان را رعایت نمایند، به آزادی رسانهها توجه نشان دهد و آن را تضمین کند.

سراج‌الدین حقانی، رهبر شبکۀ تندرو حقانی است که اکنون در طالبان با ایتلاف است. شبکۀ حقانی در دو دهۀ گذشته مسوول مرگبارترین حملات در افغانستان بوده است که در اثر آن افزون بر نظامیان خارجی و افغان، شمار زیاد غیرنظامیان افغان کشته شده اند.

سراج‌الدین حقانی به خاطر طراحی و سازماندهی حملات علیه نیروهای امریکایی و ایتلاف در افغانستان، هنوز هم در فهرست افراد زیر پیگرد ادارۀ تحقیقات فدرال امریکا (اف‌بی‌آی) قرار دارد و بر سر وی ده میلیون دالر انعام تعیین شده است.

XS
SM
MD
LG