لینک های دسترسی

Breaking News

خط آهن خواف – هرات افتتاح شد


خط آهن خواف – هرات با طول ۲۲۵ کیلومتر با صدور فرمان‌های جداگانۀ روسای جمهور افغانستان و ایران افتتاح شد.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان روز پنجشنبه ۱۰ دسمبر (۲۰ قوس) در برنامۀ افتتاح این خط آهن که به گونۀ آنلاین سخنرانی می‌کرد، افتتاح این پروژه را گامی مهم برای احیا، توسعه و جهش اقتصادی دو کشور خواند.

آقای غنی با اشاره به اینکه قارۀ آسیا جهش اقتصادی را در قرن ۲۱ تجربه می‌کند، گفت که تمام کشورهای منطقه برای اینکه بتوانند از پروژه‌های بزرگ استفادۀ بهینه کنند، در کنار دیدگاه مشترک به اقدام هماهنگ نیاز دارند.

رییس جمهور افغانستان گفت که وضعیت جغرافیایی افغانستان شرایط مساعد جهش بزرگ اقتصادی را در خود دارد و از این جهت خواهان این است که در آجندای توسعۀ تجارت، سرمایه‌گذاری و مناسبات اقتصادی میان دولت‌ها از اعتبار قوی برخوردار باشد.

او گفت: "بخشی عمده‌ای از دیدگاه آیندۀ ما استوار بر دوستی دوامدار با همه کشورهای منطقه و جهان است".

حسن روحانی، رییس جمهور ایران گفت که افغانستان و ایران از رهگذر اقتصادی و امنیتی سرنوشت مشترک دارند.

آقای روحانی گفت: "ثبات منطقه، امنیت منطقه و توسعۀ منطقه در سایۀ امنیت، ثبات و توسعۀ هر دو کشور است. توسعۀ افغانستان توسعۀ ماست، امنیت شما امنیت ماست و ثبات در کشور شما هم ثبات در ایران و همۀ منطقۀ ماست".

رییس جمهور ایران تاکید کرد که ایران با وجود وضع تحریم‌های اقتصادی، به تعهدش برای ساخت خط آهن خواف - هرات عمل کرد.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی ایران گفت که این خط آهن ۲۲۵ کیلومتر طول و چهار قطعه دارد که دو قطعه در داخل خاک ایران و یک قطعه دیگر در خاک افغانستان تکمیل شده است.

آقای اسلامی گفت: "موضوعی که حایز اهمیت است، ظرفیت این خط با قابلیت جابجایی شش میلیون تن بار و یک میلیون مسافر در سال (است) که به دومین مرکز جمعیتی کشور افغانستان متصل شده (است)".

مقام‌ها گفته اند که کار یک قطعۀ خط آهن خواف - هرات با طول ۸۵ کیلومتر در خاک افغانستان هنوز تکمیل نشده است.

یما شمس، رییس ادارۀ خط آهن افغانستان گفت که کار ساخت قطعۀ چهارمی امروز آغاز می‌شود و در جریان هشت‌ونیم ماه آینده تکمیل خواهد شد.

به گفتۀ آقای شمس، از طریق این خط آهن، در سال اول یک میلیون تن کالاهای تجارتی و ترانزیتی منتقل می‌شود و همچنان زمینۀ مسافرت روزانه ۱۶۰۰ مسافر از افغانستان به ایران و برعکس فراهم خواهد شد.

تاجران افغان می‌گویند که ترانزیت از طریق این خط آهن، ۲۵ تا ۳۰ درصد از هزینه‌های ترانسپورتی می‌کاهد. کار ساخت این خط آهن در سال ۱۳۸۶ خورشیدی آغاز شده بود.

XS
SM
MD
LG