لینک های دسترسی

Breaking News

رهبر 'فرقه روز قیامت' در جاپان اعدام شد


محاکمه شکو آساهر، رهبر فرقه روز قیامت، هشت سال ادامه داشت و او برای ۱۴ سال در انتظار اعدام بود
محاکمه شکو آساهر، رهبر فرقه روز قیامت، هشت سال ادامه داشت و او برای ۱۴ سال در انتظار اعدام بود

شکو آساهر، رهبر فرقه روز قیامت، روز جمعه در جاپان به خاطر نقش اش در حمله مرگبار گازی ۱۹۹۵ میلادی در یک زیر زمینی شهر توکیو و ارتکاب برخی جرایم دیگر اعدام گردید و به دار آویخته شد.

با اعدام رهبر فرقه روز قیامت و شش تن عضو این فرقه فصل یکی از جرایم تکان دهنده در آن کشور که مردم هنوز هم آنرا به خاطر دارند، بسته شد.

اعضای رهبر فرقه روز قیامت به تاریخ ۲۰ مارچ ۱۹۹۵ میلادی در ساعات پر ازدحام صبح در شهر توکیو گاز سرین را که در خریطه پلاستگی جا به جا شده بود، آنرا در داخل یک زیر زمینی پارکینگ موتر مترو آزاد کردند که در نتیجه آن ۱۳ نفر جان باخت و بیش از ۶۰۰۰ نفر دیگر بیمار شد.

وزیر عدلیه جاپان روز جمعه از اعدام آساهر ۶۳ ساله و پیروانش خبر داد. رسانه های عمده جاپان روز جمعه شمار بیشتر روزنامه های شان را چاپ کردند و آنرا در ایستگاه های مترو توزیع کردند.

کیو آیواتا، مادری که دخترش را در حمله گازی ۱۹۹۵ از دست داده بود، به تلویزیون NHK جاپان گفته است که اعدام مرتکبین حمله برایش آرامش بخشیده است.

فرقه روز قیامت علاوه بر حمله گازی مرتکب سایر جرایم شده که در نتیجه آن مجموعا ۲۷ نفر جان باخته اند. علاوه بر اعدام رهبر این فرقه، شش نفر از پیروان آن در انتظار اعدام اند.

دو تن از اعدام شدگان این فرقه دانشمندانی بودند که گاز سرین را تولید کرده بودند و یکی از آنان، حمله گازی را انجام داده بود.

وزیر عدلیه جاپان که روز پنجشنبه حکم اعدام اعضای فرقه روز قیامت را صادر کرد، گفته است که او اعدام را ساده نمی گیرد، اما شدت جرم که اعضای این فرقه ارتکاب شده بود، اعدام آنان را توجیه می کند.

یوکو کامیکاوا، وزیر عدلیه جاپان، گفته است که شنیع بودن جرایم که فرقه روز قیامت انجام داده است، آن قدر شدید بوده است که از تصور بالا است.

خانم کامیکاوا همچنین گفته است که شدت جرم این فرقه نه تنها جاپان را متاثر کرد، بلکه ترس و رعب را در خارج از آن کشور نیز به وجود آورد.

شکو آساهر که نام اصلی اش شیزو ماسوماتو است، فرقه روز قیامت را در سال ۱۹۸۴ اساس گذاشت و این فرقه شماری زیادی از جوانان به شمول تحصیل کرده های پوهنتون را به خود جلب کرد و رهبر این فرقه شماری از اعضای نزدیک خود را، دست چین کرده بود.

این فرقه در جریان فعالیت اش مواد کیمیایی، بیولوژیکی و سلاح های متعارف نظامی را جمع آوری کرده بود و از آن در ارتکاب جرایم کار می گرفت. این فرقه در انتظار یک پیروزی آخرالزمانی در برابر دولت آن کشور بود.

محاکمه رهبر این گروه هشت سال ادامه داشت و برای ۱۴ سال در انتظار اعدام بود.

این فرقه ادعا کرده بود که ۱۰ هزار عضو در جاپان دارد و ۳۰ هزار عضو آن در روسیه فعالیت دارد.

XS
SM
MD
LG