لینک های دسترسی

Breaking News

مردان خشمگین در پاکستان یک نفر را به اتهام 'سوختاندن قرآن' کشتند


پولیس پاکستان گفته است که یک مرد میان‌سال به اتهام "اهانت به دین اسلام" و "سوختاندن قرآن" از سوی گروهی از مردان خشمگین به شدت لت و کوب شد تا اینکه جان باخت.

منور گجر، آمر پولیس ساحۀ تلمبه در ناحیۀ میا چنو در ایالت پنجاب پاکستان گفت که این رویداد زمانی به وقوع پیوست که در مساجد آن ساحه اعلان شد که گویا این شخص اوراق قرآن را سوختانده است. آقای گجر گفت که قربانی این رویداد، مشتاق احمد، ۴۱ سال عمر داشت و باشندۀ یکی از روستاهای آن محله بود.

در پی این رویداد، عمران خان، صدر اعظم پاکستان روز یکشنبه ۱۳ فبروری (۲۴ دلو) در یک پیام تویتر، این اقدام معترضان خشمگین را محکوم کرده و نگاشته است این به "کشتار بدون محاکمه" با جدیت تمام به گونهٔ قانونی رسیدگی خواهد شد. او نگاشته است که هیچ کسی حق ندارد قانون را به دست بگیرد و به گفتۀ وی چنین چیزی به کلی تحمل نخواهد شد.

طاهر اشرفی، رییس شورای علمای پاکستان و نمایندۀ ویژۀ صدر اعظم آن کشور در امور دینی پس از کشته شدن این فرد در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: "کی می‌تواند این اقدام بربری را توجیه کند که یک فرد مبتلا به بیماری روانی تا دم مرگ سنگسار شود؟"

آقای اشرفی گفت که خانوادۀ این مرد گفته است که وی از حدود ۱۵ سال به اینسو مبتلا به بیماری روانی بود. او گفت: "این دین پیامبر من نیست که مردم بر اساس تفسیر شخصی از دین کشته شوند."

ویدیوهای نشر شده در شبکه‌های اجتماعی از زمان وقوع این رویداد نشان می‌دهد که گروهی از مردان، فردی را با شدت تمام لت و کوب می‌کنند و پیکر آن فرد که گمان می رود جان باخته است، از سوی مردم خشمگین پامال می‌شود.

افراسیاب ختک، عضو پیشین مجلس سنای پاکستان در یک پیام تویتر، ضمن نشر ویدیوی جریان کشتار این فرد نگاشته است: "افراط‌گرایی و تروریزم مذهبی جدی‌ترین تهدید وجودی برای کشور [پاکستان] است. آنچه جریانات را هولناک می‌سازد، حمایت دولت از ساز و برگ افراطیت و دهشت افگنی (طالبان، لشکر طیبه، جیش محمد و تحریک لبیک پاکستان وغیره) است."

شاهدان عینی ادعا کرده اند که پولیس در ساحه حاضر بود، اما برای نجات این فرد اقدامی نکرد. با اینحال، مقام‌های محلی گفته اند که پولیس در هنگام رویداد خود را به محل رساند، اما ازدحام مردم زیاد بود و پیش از آنکه پولیس موفق به نجات این فرد شود، معترضان جان وی را گرفته بودند.

صدر اعظم پاکستان گفته است که به مقام‌های ایالت پنجاب دستور تحقیقات را داده است که چرا پولیس آن ساحه نتوانسته است جلو این رویداد را بگیرد.

در ماه دسمبر سال گذشته نیز مدیر سریلانکایی یک فابریکۀ تولید محصولات ورزشی در ساحۀ سیالکوت ایالت پنجاب پاکستان به اتهام اهانت به دین اسلام از سوی گروهی از مردم تا دم مرگ لت و کوب و سپس جسدش به آتش کشیده شد.

کشتار صحرایی و بدون محاکمه به اتهام کفرگویی و اهانت به مقدسات اسلام در پاکستان معمول است و گروه‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند که از قانون منع اهانت به مقدسات پاکستان برای سرکوب اقلیت‌های دینی و عقده گشایی‌های شخصی در پاکستان کار گرفته می‌شود.

سازمان غیر دولتی مرکز تدقیق و مطالعات امنیتی چند روز پیش با نشر گزارشی گفت که از زمان تاسیس پاکستان تا حال، ۱۴۱۵ نفر به کفرگویی و اهانت به مقدسات اسلام در آن کشور متهم شده اند که از این میان ۸۹ نفر آنان بدون محاکمه، توسط مردم کشته شده اند.

از گزارش بخش دیوۀ صدای امریکا در تهیه این مطلب استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG