لینک های دسترسی

Breaking News

متقی: استفادۀ گزینه‌های فشار بر افغانستان سودی ندارد


امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان، می‌گوید که گزینه‌های فشار بر افغانستان سودی ندارد و به جای آن، جامعۀ بین المللی و افغانستان راه همکاری را در پیش گیرند.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان ناوقت یکشنبه ۲۰ نومبر (۲۹ عقرب) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که امیرخان متقی با پال کلومان بکر، شارژدافیر سفارت ناروی برای افغانستان، در کابل دیدار و در مورد برخی موضوعات همکاری‌های بشری و سیاسی گفت‌وگو کردند.

بر اساس این اعلامیه، متقی گفته است که جامعۀ بین المللی نباید موضوعات بشری را سیاسی کند.
او خطاب به شارژدافیر ناروی گفته است: "همانطور که تاریخ نشان داده استفاده از گزینه‌های فشار در افغانستان مفید نیست و اکنون باید در مسیر همکاری با یکدیگر پیش برویم."

متقی تاکید کرده است که باید تلاش شود که جامعۀ بین المللی و افغانستان باهم نزدیک شوند و ناروی در این راستا تجربه دارد و نقش سازنده می‌تواند داشته باشد.

از سویی هم، وزارت خارجۀ حکومت طالبان به نقل از شارژدافیر ناروی برای افغانستان نگاشته است که آن کشور برای تعامل با افغانستان، دپلوماتان جدید را معرفی کرده است تا در حفظ روابط نقش مثبت داشته باشند. بر اساس اعلامیۀ طالبان، دوجانب در این دیدار بر تعامل و همکاری تاکید کردند.

این در حالی است که بیش از ۱۵ ماه از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان سپری می‌شود، اما تا اکنون هیچ کشوری ادارهٔ این گروه را به رسمیت نشناخته است.

تشکیل حکومت فراگیر متشکل از همه اقوام، گروه‌های سیاسی و اقلیت‌ها، احترام به حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران از خواست‌های عمدۀ جامعۀ بین المللی از طالبان است.

با آنکه حکومت طالبان تک قومی و تک گروهی است، مقام‌های آن گروه ادعا دارند که حکومت شان همه‌شمول است و نیز به زنان در افغانستان در چارچوب احکام شرعی حق داده شده است.

سنگر امیرزاده، تحلیلگر سیاسی، معتقد است که طالبان به جز از گفت و شنود در بین خود و هواداران شان به گفتمان‌های ملی و بین‌المللی علاقه ندارند و حتا با مردم خود حاضر نیستند که جلسه کنند چه رسد به جامعۀ بین المللی.

آقای امیرزاده تاکید کرد که برای بیرون‌رفت از تنگنای کنونی، طالبان باید با مردم اجلاس مشورتی دایر کند تا در نتیجۀ آن، یک "گفتمان ملی" آغاز شود و سپس حکومتی شکل بگیرد که تمام افغان‌ها حقوق شان تامین باشد، در آن صورت کشورهای همسایه، منطقه و جهان به سوی تعامل رسمی با افغانستان پیش خواهند رفت.

XS
SM
MD
LG