لینک های دسترسی

Breaking News

پاکستان میان قطر و سعودی وساطت می‌کند


چندین کشور عربی حاشیۀ خلیج روابط دپلوماتیک و تجاری خود را با قطر قطع کرده اند
چندین کشور عربی حاشیۀ خلیج روابط دپلوماتیک و تجاری خود را با قطر قطع کرده اند

نواز شریف صدر اعظم و قمر جاوید باجوه لوی درستیز پاکستان به آرزوی رفع تنش موجود دپلوماتیک میان قطر و کشورهای عرب حاشیۀ خلیج، به عربستان سعودی رسیدند.

اسلام آباد از دیر زمان روابط نزدیک با عربستان سعودی دارد، اما در حال حاضر معاملات بزرگ تجارتی با قطر نیز دارد. شخصاً، نواز شریف روابط بسیار نزدیک با خانواده‌های سلطنتی سعودی و قطر دارد.

عربستان سعودی، امارات متحدۀ عربی، مصر و بحرین هفتۀ گذشته روابط دپلوماتیک خود را با قطر قطع کردند و آن کشور را به حمایت از دهشت افگنی و داشتن روابط با ایران متهم کردند.

این کشورها ارتباطات هوایی، زمینی و بحری خود را با قطر قطع کرده و صادرات خود را به آن کشور متوقف کردند. قسمت اعظم مواد خوراکی قطر از کشورهای عرب همسایۀ آن وارد می‌شود.

در تازه ترین واکنش، شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی وزیر خارجۀ قطر گفته است که از تلاش‌های دپلوماتیک برای حل بحران پیش آمده استقبال می‌کند، اما افزوده است که پالیسی خارجی قطر برای مناظره گذاشته نشده و به گفتۀ وی هیچ کشوری نمی تواند مشی خارجی قطر را ترسیم کند.

آل ثانی پس از ملاقات‌های دپلوماتیک در پاریس گفت که قطر برای مذاکره در مورد هر موضوع "مرتبط با امنیت جمعی کشورهای خلیج" آماده است. او همچنان گفت که هیچ کسی حق ندارد که برای خاموش کردن شبکۀ خبری الجزیره – مستقر در قطر – فشار وارد کند.

ایمانویل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، نیز برای رفع بن بست میان قطر و همسایگان عرب آن کشور تلاش دارد.

آقای مکرون در یک هفتۀ گذشته در تماس با سران دولت‌های قطر، عربستان سعودی، ترکیه و امارات متحدۀ عربی خواستار رفع فوری این تنش شده و بر اهمیت ثبات منطقه و ایجاد نیروی مشترک برای مبارزه بر ضد دهشت افگنی تاکید کرده است.

ایران نیز کشورهای عربی را که با قطر روابط شان را قطع کرده اند، به مفاهمه و خویشتنداری برای حل تنش پیش آمده ترغیب کرده است.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجۀ ایران روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت که کشورهای عربی باید برای تامین صلح و ثبات منطقه بکوشند.

XS
SM
MD
LG