لینک های دسترسی

Breaking News

پوتین: در صورت عدم پاسخ به خواست‌های امنیتی روسیه، گزینه‌های دیگر را بررسی می‌کنیم


ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه
ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه

ولادیمیر پوتین، ریس‌جمهور روسیه، گفته است که اگر غرب به خواست های امنیتی کشورش پاسخ ندهد، مسکو گزینه های مختلفی را بررسی خواهد کرد.

این اظهارات رییس جمهور پوتین در حالی بیان شده است که تنش میان روسیه و کشور های غربی بر سر اعزام ده‌ها هزار نیروی روسیه به مرز اوکراین، شدت بیشتر یافته است.

مسکو در اوایل ماه دسمبر پیشنهاد امنیتی خود را برای کشورهای غربی ارایه کرده و در پهلوی سایر تقاضاها از امریکا و متحدین اش خواست تا کشورهایی که عضو اتحاد جماهیر شوروی پیشین بودند، از جمله اوکراین و گرجستان، به عضویت ناتو پذیرفته نشوند.

آقای پوتین هفته گذشته در کنفرانس خبری سالانهٔ خود از غرب خواست تا "به طور فوری" تقاضای مسکو را برآورده کند و فهرستی از نارضایتی‌های خود در مورد اوکراین و ناتو را ارایه کرد.

رییس جمهور روسیه همچنین هشدار داد که اگر غرب به مسیر "تهاجمی" خود در نزدیکی قلمرو روسیه ادامه دهد، مسکو "اقدامات مناسب" را در برابر کشورهای غربی روی دست خواهد گرفت.

از رییس جمهور پوتین سوال شد که اقدامات احتمالی مسکو در برابر کشور های غربی چه خواهد بود. آقای پوتین در جواب گفت که ''پاسخ متنوع خواهد بود" و افزود که اقدامات بستگی به "پیشنهادات متخصصین نظامی ما خواهد داشت که برایم ارایه خواهند کرد."

مقام‌های ایالات متحده گفته اند که آمادۀ گفتگو در مورد خواست‌های روسیه اند. اما برخی مقام‌های امریکایی گفته اند که برخی از خواست های روسیه "غیر قابل اجرا است،‌ ناممکن است،‌ و اساسا بر خلاف ارزش های غربی است."

با آنهم، ایالات متحده و متحدین این کشور گفته اند که در ماه جنوری با مقام‌های روسیه در ژنیو گفتگو خواهند کرد،‌ اقدامی که از سوی رییس جمهور پوتین یک گام مثبت خوانده شده است.

در همین حال، یک مقام ناتو روز شنبه ۲۵ دسمبر (چهارم جدی) گفت که ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو تصمیم گرفته است که این گفتگو ها به تاریخ ۱۲ جنوری ۲۰۲۲ میان متحدین غربی و روسیه برگزار خواهد شد.

اما وزارت خارجهٔ روسیه گفته است که پیشنهاد گفتگو ها،‌ نحوهٔ آن و زمان وقوع آن نیاز به توضیح دارد و مسکو آنرا بررسی خواهد کرد.

اوکراین و حامیان غربی آن به شمول ایالات متحده روسیه را متهم کرده اند که آن کشور بیش از ۱۰۰ هزار نیرو خود را در مرز با اوکراین جا به جا کرده است و احتمالا پلان حمله بر آن کشور را دارد.

ایالات متحده و اتحادیهٔ اروپا تهدید کرده اند که اگر روسیه علیه اوکراین دست به تهاجم نظامی بزند، با پیامدهای شدید و گستردهٔ چنین اقدام مواجه خواهد شد. اما روسیه همواره گفته است که پلان حملهٔ نظامی بر اوکراین را ندارد.

روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی، منطقهٔ کریمیهٔ اوکراین را ضمیمهٔ قلمرو خود کرد. پس از ضمیمه کردن منطقهٔ کریمیه، مسکو از جدایی طلبان ضد حکومت اوکراین حمایت کرد و از اپریل ۲۰۱۴ تا حال، در نتیجهٔ درگیری میان جدایی طلبان و حکومت اوکراین،‌ دست کم ۱۳ هزار و ۲۰۰ نفر در شرق آن کشور کشته شده اند.

XS
SM
MD
LG