لینک های دسترسی

Breaking News

پوتین: افغانستان باید غرامت جنگی دریافت کند


ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه گفته است که دارایی‌های مسدود شدۀ افغانستان باید رها شده و به گفتۀ وی این کشور باید به خاطر خساراتی که در اثر سال‌ها جنگ متحمل شده است، غرامت دریافت کند.

به نقل از خبرگزاری تاس روسیه، آقای پوتین روز پنجشنبه ۱۳ اکتوبر (۲۱ میزان) در سخنرانی در ششمین نشست سران کشورهای "کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادساز در آسیا یا سیکا" بدون گرفتن نام کشور مشخصی گفت که به خاطر سال‌ها جنگ در افغانستان، آن کشور باید غرامت دریافت کند.

رییس جمهور روسیه در حالی به پرداخت غرامت جنگی در افغانستان صحبت می‌کند که در جریان اشغال افغانستان توسط قشون سرخ اتحاد جماهیر شوروی پیشین نیز افغان‌ها هم هزینۀ سنگین تلفات انسانی و هم خسارت هنگفت مالی را متحمل شدند.

چند سال پیش و قبل از آنکه طالبان بر افغانستان مسلط شوند، نهادی به نام "بنیاد آزادگان مسلمان افغانستان" خواستار آن شده بود که روسیه به عنوان وارث اتحاد جماهیر شوروی پیشین باید به دلیل جنگ قشون سرخ در افغانستان به افغان‌ها غرامت جنگی بپردازد.

این نهاد در آن زمان گفته بود که "خشونت، جنگ و تجاوز شوروی در افغانستان به حدی وحشیانه و ددمنشانه بود که این تجاوز به عنوان بزرگترین جنایت قرن شناخته شده است."

رییس جمهور روسیه همچنان بر آزاد شدن دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان تاکید کرد و مسدود شدن این دارایی‌ها توسط ایالات متحده را یک اقدام "غیر قانونی" خواند. او گفت: "طبیعتاً، به منظور عادی سازی وضعیت در قلمرو افغانستان، ضرور است که برای بهبود اقتصاد آن کشور مشترکاً کمک شود."

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، کم و بیش نه میلیارد دالر دارایی بانک مرکزی افغانستان در بانک‌های خارج، به شمول حدود هفت میلیارد دالر در بانک‌های امریکایی مسدود شد.

حکومت ایالات متحده حدود یک ماه پیش اعلام کرد که ۳.۵ میلیارد دالر از دارایی‌های منجمد شدۀ افغانستان در امریکا را به یک صندوق امانت پولی در سویس می‌سپارد تا برای کمک و بهبود اقتصاد افغانستان به مصرف برسد.

به گفتۀ مقام‌های امریکایی صندوق امانت پولی جدید افغانستان مستقر در شهر ژنیو سویس مسوول تمام مراودات و فعالیت‌های مرکزی بانکی چون پرداخت بدهی‌های بین‌المللی افغانستان، تادیات برق وارداتی آن کشور و نیز رسیدگی به نیازمندی‌های آینده، چون چاپ پول خواهد بود.

رییس جمهور پوتین با اشاره به حملۀ اخیر بر سفارت روسیه در کابل، گفت که افغانستان یکی از حادترین چالش‌های امنیتی در منطقه بوده و به گفته وی این کشور به تنهایی نمی‌تواند با تهدیدهای دهشت افگنی مبارزه کند.

به باور رییس جمهور روسیه، دخالت سازمان همکاری شانگهای و ساختار ضد دهشت افگنی منطقه‌ای این پیمان در زمینۀ حل این معضل در افغانستان موثر خواهد بود.

ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران در نشست سیکا گفت: "در افغانستان، گذر از چرخۀ معیوب ناامنی و بی‌ثباتی نیازمند عزم جدی و برداشتن گام‌های عملی از طریق گفتگوهای سیاسی است که هدف آن تشکیل دولتی فراگیر با مشارکت همة گروه‌های قومی و مذهبی این کشور و اجرای تعهدات بین‌المللی به ویژه تعهدات دوجانبه با همسایگان باشد."

به همین ترتیب، شهباز شریف، صدر اعظم پاکستان گفت که افغانستان صلح‌آمیز، با ثبات، متحد و مرفه به سود منطقه و جهان است. او گفت: "از جهان می‌خواهیم که از مردم افغانستان در تلاش برای صلح، ثبات و توسعه پایدار پشتیبانی کنند."

پاکستان و روسیه با حکومت طالبان روابط گرم دارند، اما تا اکنون حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته اند و نام طالبان هنوز در روسیه درج فهرست گروه‌های دهشت افگن است.

در تهیۀ این مطلب از گزارش خبرگزاری تاس روسیه استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG