لینک های دسترسی

Breaking News

بازگشت ۶۷۲ پناه‌جوی افغان از اروپا در سه ماه ۲۰۱۹


وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان می‌گوید که از آغاز سال جاری میلادی، ۶۷۲ نفر از پناهجویان افغان از اروپا به کشورشان برگشته اند.

به گفته مقامات، درخواست پناهندگی این پناهجویان در کشورهای مختلف اروپایی رد شده است.

اسلام الدین جرات، سخنگوی وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان روز چهارشنبه (۲۹ حوت) به صدای امریکا گفت که بازگشت این افراد به افغانستان براساس تفاهم‌نامه‌ای صورت گرفته که در پایان سال ۲۰۱۵ میان حکومت افغانستان و اتحادیه اروپا به امضا رسید.

آقای جرات گفت که تا زمانی‌ که پناه‌جویان افغان از کشورهای اروپایی به خواست خود به افغانستان بر نگردند، به شکل اجباری از این کشورها اخراج نمی‌شوند.

او افزود: "پناه‌جویان افغان به گونه جبری از کشورهای اروپایی اخراج نمی‌شوند الی این که از طریق قانون و مکانیزم های اجرایی که در آنجا معمول است که پناه جویان قناعت حاصل کنند که چاره جز برگشت ندارند".

بربنیاد آمارهای وزارت مهاجرین افغانستان، در حال حاضر کم و بیش ۱۵۰ هزار افغان در کشورهای اروپایی در بی سرنوشتی بر سر می‌برند و تا اکنون درخواست پناهندگی آنان از طرف کشورهای عضو اتحادیه اروپا تایید و یا رد نشده است.

به گفته این وزارت، در سال ۲۰۱۸ میلادی ۲۸۰۰ پناه‌جوی افغان از کشورهای اروپایی به افغانستان بر گشته اند که بالاتر از ۸۰۰ نفر آنان به گونهٔ اجباری اخراج شدند.

پس از کشورهای اروپایی، ترکیه نیز در سال‌های اخیر میزبان هزاران پناه‌جوی افغان بوده که این کشور در سال گذشته میلادی، کم از کم سی هزار افغان را به گونهٔ اجباری اخراج کرد.

در تازه ترین مورد، وزیر مهاجرین و عودت کنندگان که به هدف بررسی وضعیت پناه جویان افغان به ترکیه و یونان سفر کرده بود گفت که با ترکیه و یونان به این تفاهم رسیده اند که پناهجویان افغان را بدون دلیل اخراج نکنند.

XS
SM
MD
LG