لینک های دسترسی

Breaking News

رقه پایتخت خودخواندۀ داعش سقوط کرد


شاهدان گفته اند که جنگجویان قوای دیموکراتیک سوریه روز سه شنبه در جاده های رقه شادمانی کرده و شعار سر می دادند
شاهدان گفته اند که جنگجویان قوای دیموکراتیک سوریه روز سه شنبه در جاده های رقه شادمانی کرده و شعار سر می دادند

ملیشه‌های مورد حمایت ایالات متحدۀ امریکا گفته اند که شهر رقه، پایتخت خلافت خودخواندۀ گروه دولت اسلامی یا داعش، را تصرف کرده و پرچم خود را در مرکز این شهر برافراشته اند.

ستدیوم ورزشی شهر رقه و شفاخانۀ ملکی شهر از آخرین مواضع داعش در قلب رقه بود که به گفتۀ شاهدان روز سه شنبه پرچم قوای دیموکراتیک سوریه بر فراز این دو مکان اهتزاز داشت.

خبرگزاری رویترز از قول روژده فلات، فرمانده قوای دیموکراتیک سوریه در رقه، گزارش داده است که جنگ پایان یافته است اما به گفتۀ وی ائتلاف قوای کرد و شبه نظامیان عرب در حال ماین روبی و پاکسازی ساحات تصرف شده از وجود جنگجویان احتمالی داعش است.

طلال سیلو، سخنگوی قوای دیموکراتیک سوریه، گفته است که پس از ماین روبی و تصفیۀ کامل رقه از وجود پناهگاه‌های احتمالی شورشیان داعش، اعلامیۀ رسمی آزادی این شهر نشر خواهد شد.

گروه دولت اسلامی در سال روان بخش زیاد قلمرو زیر تسلط خود را در عراق و سوریه از دست داده است، اما هنوز هم جنگجویان این گروه در کناره های دریای فرات و صحراهای اطراف آن وجود دارند.

قوای دیموکراتیک سوریه با حمایت ائتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده از جون سال روان تا کنون برای تصرف شهر رقه از چنگ داعش سرگرم جنگ بود.

شاهدان عینی نیز به خبرگزاری رویترز گفته اند که ملیشه های قوای دیموکراتیک سوریه پیروزی شان را در رقه جشن گرفته و سوار بر موترهای شان در جاده‌های این شهر شادمانی کرده و شعار سر می‌دادند.

عملیات نهایی قوای دیموکراتیک سوریه برای تصرف کامل رقه، روز یک شنبه پس از آن آغاز شد که شمار زیاد جنگجویان جهادی داعش بر اساس یک معامله با سران قبایلی، از این شهر بیرون شده و فقط ۳۰۰ جنگجو، برای محافظت آخرین مواضع آن گروه در شهر باقی ماند.

جنگجویان کرد سوریه گفته اند که داعش پیش از ترک مواضع خود در رقه، اسناد و اسلحۀ را که با خود برده نتوانسته اند، به آتش کشیده اند.

رقه حتا در اوج قدرت خلافت خود خواندۀ داعش، مرکز عمدۀ سوق و ادارۀ عملیاتی این گروه بود و زمانی میلیون‌ها نفر زیر سیطرۀ داعش در این شهر می‌زیست.

در انکشاف جداگانه، یک واحد رسانه‌ای نظامی که از سوی گروه حزب الله لبنان اداره می شود نیز خبر داده است که اردوی سوریه با حمایت جنگجویان حزب الله، داعش را از آخرین مواضع این گروه در شهر دیرالزور سوریه عقب رانده اند.

یگانه ساحۀ پرجمعیت که اکنون در تصرف داعش قرار دارد، روستاهای اطراف رود فرات در حومۀ شهر دیرالزور است که گمان می رود شمار زیاد جنگجویان داعش در آن پناه برده باشند.

XS
SM
MD
LG