لینک های دسترسی

Breaking News

گزینه‌های مختلف به شمول 'حکومت مشارکتی' برای افغانستان روی دست است - منبع


یک مقام ارشد وزارت خارجۀ ایالات متحده تایید می‌کند که در روزهای اخیر با مقام‌های افغان در مورد گزینه‌های مختلف به شمول ایجاد یک حکومت مشارکتی بحث صورت گرفته است.

این دپلومات امریکایی که نخواست نامش گرفته شود، گفته است که تا هنوز این گزینه‌ها با جانب طالبان در میان گذاشته نشده، اما به زودی با سران این گروه شریک خواهد شد.

منبع افزود که تلاش در راستای افزایش نقش ملل متحد و تعیین یک نمایندۀ این سازمان جریان دارد تا با زلمی خلیلزاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده در امور مصالحۀ افغانستان و نمایندگان سایر کشورها برای افغانستان، در بخش صلح همکاری کند.

این دپلومات امریکایی افزود که پیشنهاد شده است تا ملل متحد یک نشست بزرگ را با اشتراک کشورهای دخیل در مسله صلح افغانستان به شمول ایران و پاکستان برگزار کند تا یک دیدگاه مشترک و همکاری در سطح بین‌المللی برای ترغیب و تسریع امور صلح افغانستان به میان آید و کشورها با استفاده از نفوذی که دارند، جوانب را جهت پیشرفت در مذاکرات صلح ترغیب کنند.

به قول منبع تا اکنون در مورد آتش‌بس و یافتن راه حل مسالمت‌آمیز معضل سیاسی افغانستان پیشرفت صورت نگرفته است و با توجه به آمادگی‌ها برای جنگ در بهار پیشرو، "ممکن است که وضعیت در افغانستان وخیم‌تر شود".

این مقام ارشد وزارت خارجۀ امریکا تایید کرد که پیشنهادهای دربارۀ آیندۀ افغانستان، چگونگی گذر از وضعیت فعلی، تطبیق دورۀ انتقالی و چگونگی آن، چگونگی مشارکت جوانب از موضوعاتی اند که با رییس جمهور غنی، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه و چهره‌های سیاسی افغان در میان گذاشته شده است.

منبع گفت که عکس‌العمل‌های جانب افغانستان در این زمینه تاحدی مثبت بوده است، اما هنوز هم بحث دوام دارد. بر اساس معلومات منابع افغان، در سه روز گذشته آقای خلیلزاد و رییس جمهور غنی سه بار دیدار و گفتگو کرده اند.

همچنان این دپلومات امریکایی گفت که این پیشنهادها در مرحلۀ ابتدایی است و مهلتی برای کار در مورد آن تعیین نشده است. اما این مقام ارشد امریکایی تاکید کرد که تصمیم در مورد این پیشنهاد ها را خود افغان‌ها خواهند گرفت.

در همین حال امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان، دیدارهای خلیلزاد با آقای غنی را تایید و به گونۀ غیرمستقیم پیشنهادها برای تجدید ساختار نظام در کشورش را رد کرده است.

او در صفحۀ فیسبوک‌اش نوشته است: "اساس نظام جمهوری اسلامی افغانستان قانون اساسی است که با رای مستقیم مردم ساخته شده است. کسی صلاحیت لغو و باطل سازی قانون اساسی را ندارد."

پیش از این، رییس جمهور محمد اشرف غنی نیز چندین بار گفته است که حکومت را از طریق انتخابات به جانشین‌اش واگذار می‌کند.

XS
SM
MD
LG