لینک های دسترسی

Breaking News

سیگار: انگیزۀ برای دروغ گفتن در مورد جنگ افغانستان وجود داشته است


جان ساپکو، سرمفتش ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا برای بازسازی افغانستان یا سیگار
جان ساپکو، سرمفتش ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا برای بازسازی افغانستان یا سیگار

جان ساپکو، سرمفتش ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا برای بازسازی افغانستان یا سیگار، گفته است که یک انگیزۀ برای مقامات و قوماندانان نظامی امریکایی وجود داشته که در مورد پیشرفت در جنگ افغانستان دروغ گفته اند.

آقای ساپکو این سخنان را به روز چهارشنبه (١٥ جنوری) در یک جلسۀ استماعیه در کانگرس به قانونگذاران امریکایی ابراز داشت.

اظهارات جان ساپکو پس از آن صورت میگیرد که یک ماه قبل روزنامۀ واشنگتن پست با نشر یک گزارش تحقیقاتی مدعی شدکه مقامات امریکایی، مردم را دربارۀ جنگ افغانستان، از همان آغازین روز ها، فریب داده اند.

آقای ساپکو در این جلسه روی نحوۀ برخورد و پاسخگو قرار دادن جنگ سالاران در افغانستان توسط نیرو های ائتلاف، فساد اداری در سطح ادارات به ویژه در اردو و عدم کارآیی و اعتماد مردم به قوۀ قضایی افغانستان صحبت کرد.

جان ساپکو گفت که نیروهای ائتلاف به این امید به جنگ سالاران پست های ولایت، ولسوالی و سایر مقامات را دادند که روزی آنان را پاسخگو قرار خواهند داد، کاری که به ندرت اتفاق افتاد.

آقای ساپکو افزود که "تمام هدف این بوده که موفقیت نشان داده شود و ناکامی پوشیده شود و وقتی ناکامی بیش از حد باشد، سری نگهداشته شود یا اصلاً گزارش نشود. از دست آورد های ما مبالغه پشت مبالغه صورت گرفت که همۀ این ها به نزد رئیس جمهور امریکا هم رسید".

اما ریچارد بوچر که به عنوان معاون وزیر خارجه امریکا در أمور آسیای جنوبی در حکومت بش کار کرده میگوید که هیچ فریبکاری عمدی وجود نداشت.

وزارت دفاع ایالات متحده نیز این موضوع را رد کرده که گویا عمداً در مورد جنگ ۱۸ ساله افغانستان به مردم معلومات گمراه کننده ارایه کرده است.

کارشناسان میگویند که هدف عمده که شکست القاعده در أفغانستان بود، به زودی حاصل شد. اما نقص در استراتژی ایالات متحده برای جلوگیری از احیای مجدد گروه های افراطی تلاش ها را در منطقه کند ساخت.

باوجود ناکامی های قابل ملاحظه، کارشناسان می افزایند که خروج عجولانۀ نظامیان امریکایی از منطقه، میتواند به نتایج مرگبار تری بی انجامد.

سیگار: انگیزۀ برای دروغ گفتن در مورد جنگ افغانستان وجود داشته است
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:21 0:00

XS
SM
MD
LG