لینک های دسترسی

Breaking News

تاکید سیگار به مشروط‌‌ کردن کمک‌ها به افغانستان


سرمفتش ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان (سیگار) تاکید کرده است که کامیابی هرگونه برنامه‌ای برای برقراری ثبات در افغانستان، وابسته به توانایی تمویل‌کنندگان به مشروط کردن کمک‌ها به این کشور است.

جان ساپکو، سرمفتش ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان که در کمیته نظارت و اصلاحات مجلس نمایندگان امریکا صحبت می‌کرد، از موجودیت فساد گسترده و حیف و میل منابع و کمک‌های امریکا و جامعه بین‌المللی به افغانستان ابراز نگرانی شدید کرد.

سیگار به تاریخ دهم مارچ (۲۰ حوت) با نشر گزارشی نقاط پر مخاطره‌ای را که برای موفقیت تلاش های بازسازی در افغانستان مهم بوده و به دلیل ضایعات، فساد و سواستفاده به ناکامی مواجه اند و باید از جانب حکومت ایالات متحده کنترول شود، برجسته کرده بود.

آقای ساپکو که در مورد این گزارش به کمیتهٔ نظارت و اصلاحات مجلس نمایندگان امریکا وضاحت می‌داد، گفت که براساس برآوردهایی که در سال‌های گذشته از سوی این اداره انجام شده، از مجموع پول‌های کمک‌شده به افغانستان از جانب امریکا، حدود یک‌سوم آن حیف و میل و یا سرقت شده است.

آقای ساپکو گفت:‌ "مجموع پولی که در بازسازی افغانستان مصرف شده، ۱۴۳.۲۷ میلیارد دالر است. ما می‌دانیم که بخشی از این پول‌ها در جاهایی که قرار بود، به مصرف نرسیده است."

آقای ساپکو در جواب به این سوال که آیا امکان دارد بخشی از این پول در اختیار گروه‌های تروریستی قرار گرفته باشد، گفت: "البته. فساد و مواد مخدر غیرقانونی، برای طالبان شبیه آکسیجن عمل می‌کند."

سرمفتش ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان گفت که جناح‌های مختلف در افغانستان، به شمول دولت و طالبان، می‌دانند که به کمک جهان نیاز دارند و به باور او، این فرصت خوبی برای مشروط کردن کمک‌ها به افغانستان است.

او گفت: "همه در افغانستان می‌دانند که به کمک خارجی نیاز دارند. پس اگر حالا کمک‌های خود را مشروط نکنیم، چه زمانی این کار را خواهیم کرد؟ حتی طالبان نیز به کمک‌های خارجی نیاز دارند، می‌دانیم که خواسته‌های دیگری هم دارند، می‌خواهند در سطح جهان به رسمیت شناخته شوند، نام‌شان از فهرست‌های تروریستی برداشته شود، و نیز سهم خود را در دولت می‌خواهند، فقط اگر ما بتوانیم شرایط مشخص خود را ایجاد کرده و آن را عملی کنیم. "

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که تلاش‌ها برای مصالحه با طالبان جریان دارد. قرار است کنفرانسی در رابطه به صلح افغانستان در مسکو برگزار شود و پس از آن نیز، ترکیه میزبان نشست دیگری در این زمینه خواهد بود.

با این حال، اعضای کمیته نظارت و اصلاحات مجلس نمایندگان، از نبود یک رونمای واضح برای افغانستان به شدت ابراز نگرانی می‌کنند.

XS
SM
MD
LG