لینک های دسترسی

Breaking News

نظامیان قدرت را دوباره به صدراعظم برکنار شدهٔ سودان دادند


اروی سودان روز یکشنبه ۲۱ نومبر (۳۰ عقرب) پس از چندین هفته ناآرامی‌های مرگبار، عبدالله حمدوک، صدراعظم برکنار شدهٔ سودان، را به رهبری یک حکومت غیرنظامی متشکل از تکنوکرات‌ها بازگرداند.

رهبران نظامی و غیر نظامی سودان گفته اند که مقام‌ها و سیاستمداران که پس از کودتای ۲۵ اکتوبر ۲۰۲۱ میلادی دستگیر شده اند،‌ از حبس آزاد خواهند شد و آزادی آنان بخشی از یک توافق سیاسی میان نظامیان، احزاب سیاسی به شمول امت، بزرگترین حزب سیاسی آن کشور، است.

مقام‌های سودانی گفته اند که آقای حمدوک به طور مستقل یک کابینهٔ متشکل از تکنوکرات‌ها را رهبری خواهد کرد. به گفتهٔ این مقام ها،‌ ملل متحد، ایالات متحده و سایر کشور‌ها "نقش عمدهٔ" را در این توافق بازی کرده اند.

کودتای نظامی در سودان انتقاد‌های شدید بین المللی را در پی داشت. ایالات متحده، متحدین آن و ملل متحد حمله بر معترضان ضد کودتا را به شدت محکوم کردند.

پس از توافق سیاسی روز یکشنبه در خرطوم، پایتخت سودان، قوای امنیتی آن کشور برای متفرق ساختن معترضان که به سمت قصر ریاست جمهوری سودان در حرکت بودند، از گاز اشک آور استفاده کرد. معترضان شعار هایی "حمدوک انقلاب را فروخت " را سر دادند.

اما آقای حمدوک گفته است که به خاطر جلوگیری از خونریزی به این توافق سیاسی تن داده است.

آقای حمدوک گفت:‌ "خون سودانی‌ها با ارزش است. بگذارید تا خونریزی را متوقف کنیم و انرژی جوانان را به سمت ساخت و ساز و توسعه هدایت کنیم."

در همین حال، ماموریت سازمان ملل متحد در سودان از این توافق استقبال کرده و خواهان حراست از قانون اساسی، آزادی‌های اساسی، فعالیت‌های سیاسی، آزادی بیان و تجمعات صلح آمیز در آن کشور شده است.

ماموریت ملل متحد برای سودان با نشر اعلامیه‌ای همچنین تاکید کرده است که مشکلات حل ناشده به شمول مسایل مرتبط به حقوق بشر و حاکمیت قانون باید در آن کشور به اسرع وقت به گونهٔ همه جانبه حل و فصل شود.

ملل متحد در این اعلامیه همچنین از همه جناح‌های سیاسی خواسته است تا به خواست‌های جوانان آن کشور توجه کنند تا به نیازمندی‌های مردم سودان رسیدگی شود، به ویژه مشارکت معنادار زنان در روند دموکراتیک که با دشواری به دست آمده است، باید حفظ شود.

پس از کودتای ۲۵ اکتوبر، آقای حمدوک در حصر خانگی بود. برکناری وی از قدرت موجب شد تا حکومت انتقالی مشارکتی میان نظامیان و غیرنظامیان آن کشور از بین برود، حکومتی انتقالی که قرار بود تا برگزاری انتخابات آخر ۲۰۲۳ میلادی ادامه یابد.

صد‌ها هزار نفر قبل از کودتای ۲۵ اکتوبر و پس از آن در سودان دست به اعتراض گسترده زده اند. در جریان این اعتراضات، برخورد خشونت آمیز نظامیان، موجب کشته شدن دست کم ۴۰ معترض سودانی شد.

پس از کودتای نظامی، قدرت‌های غربی کمک‌های اقتصادی خود را به سودان متوقف کردند و هشدار داده اند که اگر دورهٔ انتقالی دموکراتیک در آن کشور بر نگردد، ده‌ها میلیارد دالر بخشش قسمی و یا کلی قرضه‌های خارجی سودان با خطر مواجه خواهد شد.

XS
SM
MD
LG