لینک های دسترسی

Breaking News

گروه طالبان فراخوان صلح کنفرانس کابل را 'توطیه' خواند


یک روز پس از آنکه یک دیپلومات پیشین امریکایی به طالبان نامۀ سرگشادۀ نوشت، این گروه بر حقانیت موقف شان در جنگ تاکید ورزیده اند.

طالبان به بارنیت روبین نوشته اند که اگر ایالات متحده با حملات هوایی، زمینی و تلفات غیرنظامیان امریکایی مواجه می بود؛ بدون شک دیدگاه شما متفاوت تر از امروز می بود.

بارنیت روبین، دیپلومات پیشین امریکایی به طالبان نگاشته بود "نشان دهید که تعهد شما به مذاکرات و استقلال، واقعی است."

آقای روبین در آن نامه تاکید کرده که فراخوان طالبان از ایالات متحده برای ختم جنگ در افغانستان زمانی بیشتر "متقاعد کننده" می بود که آن گروه خود جنگ را توقف می دادند.

اما گروه طالبان در این نامه عنوانی آقای روبین، افغانستان را اشغال شده خوانده گفته است" پیشنهاد شما مبنی بر مذاکرات با حکومت کابل و مشروع دانستن آن، همان راهکار امریکا برای پیروزی در جنگ است."

در این نامه، طالبان درخواست صلح کنفرانس کابل و سایر تلاش ها را "یک توطیه" و به گونۀ غیر مستقیم "غیرمنطقی" خوانده نگاشته اند که هدف از این تلاش ها "تسلیمی" آن گروه می باشد.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان برای نخستین بار در کنفرانس کابل گفت که حکومت تحت رهبری وی حاضر است "بدون پیش شرط" با طالبان مذاکره کند.

این گروه در نامۀ خود، ادامۀ جنگ و تلفات "اکثرغیرنظامیان" را ناشی از حملات هوایی و عملیات زمینی نیرو های امریکایی عنوان کرده اند.

این ادعای گروه طالبان در حالی صورت می گیرد که ملل متحد در تازه ترین گزارش خود در بارۀ رقم تلفات غیرنظامیان در افغانستان، حملات انتحاری، بم گذاری ها و عملیات گروه طالبان را مسوول کشته شدن ۷۰ درصدغیرنظامیان خوانده است.

بارنیت روبین در نامۀ خود به طالبان تاکید کرده است که حکومت افغانستان – حتا اگر مفسد و منقسم هم باشد؛ نه تنها از جانب واشنگتن بلکه تمام کشور های جهان به رسمیت شناخته شده و "مذاکرات شما با واشنگتن نمی تواند جایگزین مذاکرات طالبان با حکومت و میلیون ها مردم افغانستان شود که از حملات شما و برگشت تان هراس دارند."

اما طالبان در این نامه، جنگ خود را پس از حضور نظامی امریکا و کشور های غرب در افغانستان در ۲۰۰۱، با مقاومت افغان ها در برابر نیرو های شوروی سابق مقایسه کرده نگاشته اند که حکومت وقت کابل نیز از جانب جامعۀ جهانی و ملل متحد به رسمیت شناخته می شد و مردم علیه آن ایستادگی کردند.

در این نامه، هدف اصلی جنگ ایالات متحده در افغانستان، دسترسی امریکا به معادن آن کشور عنوان شده نه مبارزه با دهشت افگنی.

طالبان در این نامه نگاشته اند که خواهان "مذاکره با ایالات متحده نبوده و نه دست از مقاومت بر می دارند و نه [از ادامۀ جنگ] خسته می شوند."

این درحالیست که هیتر ناورت، سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده ضمن استقبال از کنفرانس کابل، حمایت واشنگتن را از فراخوان صلح حکومت افغانستان به طالبان اعلام داشته است.

خانم ناورت در صفحۀ تویتر خود نگاشته است که طالبان "مسوولیت دارند تا دست از اقدامات خشونت آمیز خود برداشته و نشان دهند که آنان برای مذاکرات صلح با حکومت منتخب کابل آماده اند."

XS
SM
MD
LG