لینک های دسترسی

Breaking News

طرح تامین امنیت میدان هوایی کابل و مخالفت طالبان


پس از آن که منشی عمومی ناتو از حمایت این پیمان برای فعال نگهداشتن میدان هوایی کابل یاد آوری کرد، ترکیه گفت که آماده است برای محفاظت و پیشبرد امور این میدان پس از خروج نیروها کمک کند، اما گروه طالبان با پیشنهاد ترکیه اظهار مخالفت کرده است.

ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو ماه گذشته گفت که این پیمان برای تداوم فعالیت میدان هوایی کابل، بودجه فراهم می‌کند.

پس از آن، مقامات ترکیه از تامین امنیت این میدان هوایی اظهار آمادگی کردند.

حلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه گفت: "نظر به وضعیت، ما در نظر داریم که در افغانستان بمانیم. شرایط ما چیست؟ حمایت سیاسی، مالی و لوژستیکی. اگر این شرایط برآورده شود، ما در میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی باقی خواهیم ماند."

اما مقام‌های امریکایی گفته اند که انقره برای انجام این کار شرایطی گذاشته است که در روزهای آینده در مورد آن بحث خواهد شد.

با وجود آنکه این پیشنهاد رسماً از سوی ایالات متحده تا حال تایید نشده و جزییات آن نیز آشکار نشده است، گروه طالبان گفته است که نیروهای ترکی باید براساس توافقنامهٔ امریکا- طالبان افغانستان را ترک کنند.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر به خبر گزاری رویترز گفته است: "ترکیه در ۲۰ سال گذشته بخشی از نیروهای ناتو بود، بناً آنان باید بر اساس توافق نامه‌ای كه ما در ۲۹ فبروری سال ۲۰۲۰ با ایالات متحده امضا كردیم، از افغانستان خارج شوند."

بر اساس توافقنامۀ دوحه امریکا-طالبان، تمام قوای خارجی باید تا اول می سال ۲۰۲۱ افغانستان را ترک می‌کردند. اما بر اساس دستور جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روند خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به تاریخ اول می آغاز شد و قرار است تا ۱۱ سپتمبر سال جاری تکمیل شود.

مقامات ترکیه می گویند که آن‌ها پیشنهاد محافظت و ادارهٔ میدان هوایی کابل را در نشست ناتو در ماه می زمانی ارایه کردند که ایالات متحده و شرکای آن تصمیم به خروج نیروها از افغانستان را اتخاذ کردند.

این تحول سوالات جدی را در بارهٔ چگونکی تخلیه مصوون دپلومات‌های خارجی از کابل در صورت تهدید پایتخت، برای ایالات متحده و سایر کشورها و سازمان‌های بین المللی ببار آورده است.

این در حالی است که قوماندانی مرکزی ایالات متحده گفته است که روند خروج نیروها از افغانستان بیش از ۵۰ در صد تکمیل شده است.

ترکیه با بیش از ۵۰۰ سرباز که هنوز در افغانستان مشغول آموزش نیروهای امنیتی استند، یکی از بزرگترین گروه نظامی خارجی را در آنجا تشکیل می‌دهد.

در همین حال وزارت دفاع ایالات متحده گفته است که تلاش‌ها در رابطه به چگونگی حمایت متداوم از نیروهای هوایی افغانستان جریان دارد. جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده نیز در بودجهٔ سال مالی ۲۰۲۲ حکومت خود، کمک ۳.۳ میلیارد دالری به نیروهای افغان را پیشنهاد کرده است. تصمیمی که حکومت افغانستان از آن استقبال کرد.

XS
SM
MD
LG